HEI! MULLA ON ASIAA! Lapsen kuulemisen lisääminen varhaiskasvatuksessa
Tynjälä, Mia (2016)
Tynjälä, Mia
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin Kokkolan kaupungin Ykspihlajan päiväkodissa.
Tavoitteena oli toteuttaa erilaisia pienryhmätoimintoja, joiden avulla lasten kuulemista voidaan lisätä. Lapsille suunnatuilla opinnäytetyöhön kuuluvilla toiminnallisilla osuuksilla tavoitteena oli lisätä lapsen kuulemista ja osallisuutta. Opinnäytetyön toiminnalliset osuudet toteutettiin kesäkuussa 2015 pienryhmässä, joka oli valittu Ykspihlajan päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten ryhmästä. Jokaisen pienryhmätoiminnan jälkeen päiväkodin henkilökunta antoi kirjallisen palautteen toiminnasta. Lapsilta kerättiin palaute keskustelemalla ja haastattelemalla. Projektiin liittyi myös kysely päiväkodin henkilökunnalle.
Lapsen kuulemisen lisääminen varhaiskasvatuksessa on ajankohtainen, koska varhaiskasvatuslain 8.5.2015/580 ensimmäisissä muutoksissa on nostettu esille lasten osallisuuden ja vaikuttamisen vahvistaminen. Kokkolan kaupunki on myös uudistamassa kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaa. Projektiopinnäytetyö kohtasi tältä osin työelämän kehittämisen tarpeen. Lasten ja päiväkodin työntekijöiltä saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että projekti oli onnistunut.
Tavoitteena oli toteuttaa erilaisia pienryhmätoimintoja, joiden avulla lasten kuulemista voidaan lisätä. Lapsille suunnatuilla opinnäytetyöhön kuuluvilla toiminnallisilla osuuksilla tavoitteena oli lisätä lapsen kuulemista ja osallisuutta. Opinnäytetyön toiminnalliset osuudet toteutettiin kesäkuussa 2015 pienryhmässä, joka oli valittu Ykspihlajan päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten ryhmästä. Jokaisen pienryhmätoiminnan jälkeen päiväkodin henkilökunta antoi kirjallisen palautteen toiminnasta. Lapsilta kerättiin palaute keskustelemalla ja haastattelemalla. Projektiin liittyi myös kysely päiväkodin henkilökunnalle.
Lapsen kuulemisen lisääminen varhaiskasvatuksessa on ajankohtainen, koska varhaiskasvatuslain 8.5.2015/580 ensimmäisissä muutoksissa on nostettu esille lasten osallisuuden ja vaikuttamisen vahvistaminen. Kokkolan kaupunki on myös uudistamassa kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaa. Projektiopinnäytetyö kohtasi tältä osin työelämän kehittämisen tarpeen. Lasten ja päiväkodin työntekijöiltä saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että projekti oli onnistunut.