NLP LUOVALLA ALALLA : Neurolingvistinen ohjelmointi teatteri-ilmaisun ohjaajan työkaluna
Linné , Henna (2016)
Linné , Henna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244902
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii, kuinka teatteri-ilmaisun ohjaaja voi hyödyntää neurolingvistista ohjelmointia (NLP) työssään. Mitkä ovat NLP:n lähtökohdat, millaisia työkaluja ne antavat teatteri-ilmaisun ohjaajalle? NLP on tunnettu psykoterapiassa sekä hyvinvoinnin- ja liikunnan alalla, mutta kuinka sitä voi soveltaa luovalla alalla motivointityökaluna.
Opinnäytetyön pääkysymys on, kuinka teatteri-ilmaisun ohjaaja voi hyödyntää NLP:tä työssään. Opinnäytetyön tekijä esittelee suppeasti NLP:n perusajatuksen sekä historian. Alaotsikoissa pohditaan motivointikeinoja ja opinnäytetyön tekijän luomaa käsitettä, teatteri-ilmaisun ohjaajan coach-tila.
Käytännön osio suoritettiin NLPT I-kurssilla Oulussa helmikuussa 2016. Vaikka kurssi on suunnattu erityisesti urheilu- ja liikunta-alan valmentajille, opinnäytetyö tutkii pystyykö sisältöä hyödyntämään myös luovalla alalla. Koulutuksessa keskitytään ohjaajan omaan kehitykseen, kasvuun sekä tietoisuuden lisäämiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimuk- sen aineistona hyödynnetään muistiinpanoja ja henkilökohtaisia pohdintoja NLPT I- kurssilta, NLP koulutuskansiota sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että NLP voi hyödyntää teatteri-ilmaisun ohjaajaa vahvistaen hänen itsetuntemustaan, antaen samalla työkaluja eri motivoinnin keinoihin ja kontaktin luomiseen.
Opinnäytetyön pääkysymys on, kuinka teatteri-ilmaisun ohjaaja voi hyödyntää NLP:tä työssään. Opinnäytetyön tekijä esittelee suppeasti NLP:n perusajatuksen sekä historian. Alaotsikoissa pohditaan motivointikeinoja ja opinnäytetyön tekijän luomaa käsitettä, teatteri-ilmaisun ohjaajan coach-tila.
Käytännön osio suoritettiin NLPT I-kurssilla Oulussa helmikuussa 2016. Vaikka kurssi on suunnattu erityisesti urheilu- ja liikunta-alan valmentajille, opinnäytetyö tutkii pystyykö sisältöä hyödyntämään myös luovalla alalla. Koulutuksessa keskitytään ohjaajan omaan kehitykseen, kasvuun sekä tietoisuuden lisäämiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimuk- sen aineistona hyödynnetään muistiinpanoja ja henkilökohtaisia pohdintoja NLPT I- kurssilta, NLP koulutuskansiota sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että NLP voi hyödyntää teatteri-ilmaisun ohjaajaa vahvistaen hänen itsetuntemustaan, antaen samalla työkaluja eri motivoinnin keinoihin ja kontaktin luomiseen.