Kilpailuanalyysi matkailukohteina Helsinki ja Kööpenhamina
Lahtinen, Hanna; Lehtovaara, Veera (2010)
Lahtinen, Hanna
Lehtovaara, Veera
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003075477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003075477
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää millainen kilpailija Kööpenhamina oli Helsingille vuonna 2008. Tarkoitus oli tutkia Helsinkiä ja Kööpenhaminaa matkailukohteina sekä selvittää molempien kaupunkien heikkoudet ja vahvuudet. Tutkimme myös kaupunkien matkailutilastoja ja vertasimme niitä toisiinsa. Kaupunkien on tunnettava kilpailijansa, pysyäkseen mukana kaupunkikohteiden kiristyvässä kilpailussa.
Teoreettinen viitekehyksemme perustui kirjallisuuteen, joka liittyi kaupunkimatkailuun, kaupunkimatkailukohteen markkinointiin, imagon ja brändin rakentamiseen sekä kaupunkien väliseen kilpailuun.
Työmme tutkimusaineistona käyttämämme matkailutilastot löysimme molempien kaupunkien matkailu- ja kongressitoimistojen Internet-sivuilta sekä tilastokeskusten sivuilta. Tutkimme tilastoja myös muilta kaupunkien virallisilta Internet-sivuilta.
Tulokset osoittivat, että Kööpenhaminassa kävi vuoden 2008 tilastojen mukaan enemmän matkailijoita kuin Helsingissä. Kööpenhamina on tulosten perusteella erittäin kilpailukykyinen ja matkailijoita houkutteleva kaupunki.
Tulimme siihen johtopäätökseen, että Kööpenhamina on yksi Helsingin pahimmista kilpailijoista. Helsinki ja Kööpenhamina kilpailevat etenkin saksalaisista, isobritannialaisista sekä ruotsalaisista matkailijoista. Nykyisin kaupunkimarkkinoinnin haasteena on, miten kaupunki pystyy erottautumaan kilpailijoista ja olemaan houkutteleva kohde. Helsingin on kehitettävä kohteita ja tapahtumia, jotka houkuttelevat suuria määriä matkailijoita kuten Kööpenhamina. Imagon ja brändin on tuettava kohteiden tarjontaa.
Teoreettinen viitekehyksemme perustui kirjallisuuteen, joka liittyi kaupunkimatkailuun, kaupunkimatkailukohteen markkinointiin, imagon ja brändin rakentamiseen sekä kaupunkien väliseen kilpailuun.
Työmme tutkimusaineistona käyttämämme matkailutilastot löysimme molempien kaupunkien matkailu- ja kongressitoimistojen Internet-sivuilta sekä tilastokeskusten sivuilta. Tutkimme tilastoja myös muilta kaupunkien virallisilta Internet-sivuilta.
Tulokset osoittivat, että Kööpenhaminassa kävi vuoden 2008 tilastojen mukaan enemmän matkailijoita kuin Helsingissä. Kööpenhamina on tulosten perusteella erittäin kilpailukykyinen ja matkailijoita houkutteleva kaupunki.
Tulimme siihen johtopäätökseen, että Kööpenhamina on yksi Helsingin pahimmista kilpailijoista. Helsinki ja Kööpenhamina kilpailevat etenkin saksalaisista, isobritannialaisista sekä ruotsalaisista matkailijoista. Nykyisin kaupunkimarkkinoinnin haasteena on, miten kaupunki pystyy erottautumaan kilpailijoista ja olemaan houkutteleva kohde. Helsingin on kehitettävä kohteita ja tapahtumia, jotka houkuttelevat suuria määriä matkailijoita kuten Kööpenhamina. Imagon ja brändin on tuettava kohteiden tarjontaa.