Brändiymmärryksen keinoja : Näytösosamalliston suunnittelu, case Henrik Vibskov
Wahl, Iina-Alisa (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254986
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii näytösosamalliston suunnitteluprosessia brändille Henrik Vibskov sekä brändin ja markkinoinnin vaikutusta suunnittelutyöhön. Työn tavoitteena on hahmottaa sitä, miten suunnittelija voi tutustua asiakkaanaan olevaan vakiintuneeseen brändiin siten, että hänen suunnittelemansa tuotteet seuraavat koherentisti brändin sisältöä ja maailmaa. Lisäksi työssä tarkastellaan muotinäytöstä mediana ja markkinointikeinona, näytöstuotteen erikoispiirteitä sekä muotinäytöksessä hiljattain tapahtunutta kehitystä kuluttajaorientoituneempaan suuntaan.
Muotinäytöstä lähestytään hahmottamalla näytöksen toimintaa markkinointivälineenä eri formaateissa ja muuttuvassa verkostoviestinnässä sosiaalisen median aikakaudella. Lähteenä käytetään asiantuntija-artikkeleita ja alan kirjallisuutta. Brändin koherenttia seuraamista ja niin sanottua brändiymmärrystä tarkastellaan tukeutumalla brändäämisen perusteoriaan sekä palvelumuotoilun asiakaskeskeisiin lähestymistapoihin ja analyyseihin. Lähteenä toimii kirjallisuuden ja artikkeleiden lisäksi tekijän oma kokemus ja tietotaito ”Pleature” -näytösosamalliston suunnitteluprosessista, jonka toimeksiantajana oli tanskalainen vaatebrändi Henrik Vibskov. Suunnitteluprosessi tuloksineen muodostaa myös käytännöllisen osuuden. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähdeaineiston analyysin lisäksi etnografista analyysia, joka tapahtui osallistuvan havainnoinnin keinoin Henrik Vibskov –brändin alaisena työskenneltäessä.
Opinnäytetyön tuloksena on esitys brändiymmärryksen aktiivisen lisäämisen keinoista. Esitys on koostettu työssä käsiteltyjen teorioiden sekä toimeksiantajalle tehdyn suunnitteluprosessin perusteella. Brändiymmärrystä voidaan kasvattaa tutkimalla ja analysoimalla brändin aineellisia ja aineettomia elementtejä, minkä tuloksena saadaan kattava ja kohdennettu kuva brändin ydinsanomasta, arvoista ja viestintätavasta. Tiedon avulla suunnittelutyö voidaan suunnata mahdollisimman hyvin brändin tarinaa, arvoja ja estetiikkaa ilmentävien tuotteiden tuottamiseen.
Muotinäytöstä lähestytään hahmottamalla näytöksen toimintaa markkinointivälineenä eri formaateissa ja muuttuvassa verkostoviestinnässä sosiaalisen median aikakaudella. Lähteenä käytetään asiantuntija-artikkeleita ja alan kirjallisuutta. Brändin koherenttia seuraamista ja niin sanottua brändiymmärrystä tarkastellaan tukeutumalla brändäämisen perusteoriaan sekä palvelumuotoilun asiakaskeskeisiin lähestymistapoihin ja analyyseihin. Lähteenä toimii kirjallisuuden ja artikkeleiden lisäksi tekijän oma kokemus ja tietotaito ”Pleature” -näytösosamalliston suunnitteluprosessista, jonka toimeksiantajana oli tanskalainen vaatebrändi Henrik Vibskov. Suunnitteluprosessi tuloksineen muodostaa myös käytännöllisen osuuden. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lähdeaineiston analyysin lisäksi etnografista analyysia, joka tapahtui osallistuvan havainnoinnin keinoin Henrik Vibskov –brändin alaisena työskenneltäessä.
Opinnäytetyön tuloksena on esitys brändiymmärryksen aktiivisen lisäämisen keinoista. Esitys on koostettu työssä käsiteltyjen teorioiden sekä toimeksiantajalle tehdyn suunnitteluprosessin perusteella. Brändiymmärrystä voidaan kasvattaa tutkimalla ja analysoimalla brändin aineellisia ja aineettomia elementtejä, minkä tuloksena saadaan kattava ja kohdennettu kuva brändin ydinsanomasta, arvoista ja viestintätavasta. Tiedon avulla suunnittelutyö voidaan suunnata mahdollisimman hyvin brändin tarinaa, arvoja ja estetiikkaa ilmentävien tuotteiden tuottamiseen.