Nuoret Ohjaamo-toiminnan kehittäjinä #KODINKALTAINEN #OHJAAMO
Tuomi, Emmi; Koski, Janina (2016)
Tuomi, Emmi
Koski, Janina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli osallistaa nuoret Ohjaamo-toiminnan kehittämiseen luovien menetelmien kautta. Menetelmien avulla pyrittiin vahvistamaan nuorten osallisuuden tunnetta. Tilaajana toimi Etelä-Savon Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Yhteistyökumppanina ja samalla kehittämisympäristönä toimi Mikkelin Olkkari, joka moniammatillisella ja asiakaslähtöisellä työskentelyllä on Ohjaamo. Opinnäytetyömme pyrki osallistamaan nuoret kehittämään heidän käyttämäänsä palvelumallia. Työmme on hyvin ajankohtainen Ohjaamoiden käynnistymisen kannalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä avasimme osallisuutta käsitteenä ja tarkastelimme osallisuuden eri näkökulmia. Opinnäytetyössämme osallisuutta käsittelimme toiminnallisten menetelmien valossa. Osallisuus oli työssämme läsnä luovien menetelmien kautta. Avasimme myös Ohjaamo-toimintaa käsitteenä niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin. Opinnäytetyössämme tarkastelimme kehittämistoimintaa toimija- ja osallistujalähtöisestä viitekehyksestä. Tässä työssä nuoret olivat Ohjaamo-toiminnan kehittämisen asiantuntijoita.
Toteutimme kaksi toiminnallista työpajaa Mikkelin Olkkarissa. Ensimmäisessä työpajassa hyödynsimme devising-menetelmää. Menetelmän kautta syntyi improvisaatiollisia teoksia, jotka löytyvät työmme toteutus-osiosta. Nämä teokset kuvasivat nuorten ajatuksia tulevaisuuden Ohjaamo-toiminnasta. Toisessa työpajassa käytettiin mukautettua tulevaisuudenverstasta. Tuotoksina menetelmästä syntyi työpajojen taideteokset, joista kävivät ilmi nuorten kehittämiskohteet ja -ideat tulevaisuuden Ohjaamo-toiminnalle.
Lopuksi analysoitiin työn tavoitteen toteutumista palautekyselylomakkeen kautta. Opinnäytetyömme tavoite saavutettiin. Nuoret kokivat osallisuutta ohjattujen työpajojen aikana sekä he osallistuivat Ohjaamo-toiminnan kehittämiseen. Tulokset ja pohdinta osioissa mietimme työstämme syntyneitä kehittämistarpeita ja niiden konkretisoimista niin yleisellä kuin paikallisella tasolla.
Teoreettisessa viitekehyksessä avasimme osallisuutta käsitteenä ja tarkastelimme osallisuuden eri näkökulmia. Opinnäytetyössämme osallisuutta käsittelimme toiminnallisten menetelmien valossa. Osallisuus oli työssämme läsnä luovien menetelmien kautta. Avasimme myös Ohjaamo-toimintaa käsitteenä niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin. Opinnäytetyössämme tarkastelimme kehittämistoimintaa toimija- ja osallistujalähtöisestä viitekehyksestä. Tässä työssä nuoret olivat Ohjaamo-toiminnan kehittämisen asiantuntijoita.
Toteutimme kaksi toiminnallista työpajaa Mikkelin Olkkarissa. Ensimmäisessä työpajassa hyödynsimme devising-menetelmää. Menetelmän kautta syntyi improvisaatiollisia teoksia, jotka löytyvät työmme toteutus-osiosta. Nämä teokset kuvasivat nuorten ajatuksia tulevaisuuden Ohjaamo-toiminnasta. Toisessa työpajassa käytettiin mukautettua tulevaisuudenverstasta. Tuotoksina menetelmästä syntyi työpajojen taideteokset, joista kävivät ilmi nuorten kehittämiskohteet ja -ideat tulevaisuuden Ohjaamo-toiminnalle.
Lopuksi analysoitiin työn tavoitteen toteutumista palautekyselylomakkeen kautta. Opinnäytetyömme tavoite saavutettiin. Nuoret kokivat osallisuutta ohjattujen työpajojen aikana sekä he osallistuivat Ohjaamo-toiminnan kehittämiseen. Tulokset ja pohdinta osioissa mietimme työstämme syntyneitä kehittämistarpeita ja niiden konkretisoimista niin yleisellä kuin paikallisella tasolla.