Kuinka vahvistaa minäpystyvyyttä – dramaturgia ja kokemuksellisuus seikkailukasvatusleirin suunnittelumetodina
Kujala, Nea (2016)
Kujala, Nea
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi seikkailukasvatusleirien suunnittelussa käytettävä rakenne, jonka pohjalta voidaan dramaturgian ja kokemuksellisuuden laatujen avulla rakentaa minäpystyvyyttä vahvistava sisältö liikuntarajoitteisten seikkailukasvatusleirille. Työn tilaaja oli Outward Bound Finland ry.
Minäpystyvyys on henkilön uskomus omista kyvyistä tai niiden puutteesta, joka vaikuttaa ratkaisevasti tämän tehtävistä suoriutumiseen sekä tietojen ja taitojen oppimiseen. Minäpystyvyys muodostuu eri lähteistä saatavista tiedoista ja se kehittyy läpi elämän. Seikkailukasvatuksessa on kyse ulkona, uudessa ympäristössä yhteistoiminnan ja kokemusten kautta turvallisesti tapahtuvasta yksilön tavoitteellisesta kasvusta ja kehityksestä. Dramaturgia on kokemuksellisen ohjelman suunnittelussa käytetty metodi joka yhdistää joukon yhteisöllisiä, fyysisiä, luovia ja reflektoivia aktiviteetteja. Kokemuksellisuuksien laadut käsitteellistävät koettujen kokemuksien merkityksiä ja merkityksellisyyttä kokijalle. Ihmiset kokevat eri asiat ja kokemukset merkityksellisiksi eri syistä.
Toteutuksessa yhdistettiin teoriaa seikkailukasvatuksesta, minäpystyvyydestä, dramaturgiasta ja kokemuksellisuuksien laaduista sekä kysely, jotka yhdessä loivat perustellun toteutuksen. Tutkimuksellinen elementti (kysely) oli osa tätä työtä, jotta teoriatiedon lisäksi saatiin tietoa siitä, mikä on ollut merkityksellistä aiemmille leireille osallistuneiden mielestä. Kysely lähetettiin työn toisen toimeksiantajan, Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry:n vuosina 1996 – 2002 järjestetyille seikkailukasvatusleireille osallistuneille liikuntarajoitteisille henkilöille. Vastauksista saatiin osviittaa siihen kuinka osallistujien minäpystyvyyteen on onnistuttu vaikuttamaan ja miten kokemuksellisuuksien laadut ovat lisänneet leirien merkityksellisyyttä.
Tuotettuun leirin suunnittelurakenteeseen kuuluu yleinen runko, josta näkee eri teemojen rytmin ja painopisteen sekä jokaista päivää kohden olevat tavoitteet. Suunniteltavien aktiviteettien luonne määräytyy päivien tavoitteiden ja teemojen mukaisesti, joiden lisäksi aktiviteettien suunnittelussa suuntaa antavat kokemuksellisuuden laadut. Kokemuksellisuuden laadut ja dramaturgia ovat työkaluja jotka luovat suuntaviivat ja kehykset leirin sisällölle joka myöhemmin suunnitellaan kohderyhmän mukaisesti. Työstä on rajattu pois aktiviteettien tarkat kuvaukset, sillä ne tulee suunnitella erikseen jokaisen kohderyhmän tarpeet huomioiden. Samoista syistä työhön ei ole otettu mukaan leirin pitopaikkaa, ohjaaja tarvetta tai kustannusarvioita. Outward Bound Finland ry suunnittelee ne itse leirin tullessa ajankohtaiseksi.
Työ tehtiin 11 / 2015 – 4 / 2016 välisenä aikana. Kyselyn tuloksista nähtiin, että seikkailukas-vatustoiminta oli ollut hyödyllistä ja merkityksellistä liikuntarajoitteisille osallistujille heidän minäpystyvyyden kehityksessä. Työn tuloksena muodostui dramaturgiaa, kokemuksellisuuden laatuja sekä seikkailukasvatusta työkaluina hyödyntävä rakenne ja ohjeistus, jonka avulla OBF:n ohjaajat pystyvät suunnittelemaan minäpystyvyyttä vahvistavan seikkailukasvatusleirin liikuntarajoitteisille. Rakenne on helposti sovellettavissa ja se tarjoaa OBF:lle mahdollisuuden laajentaa toimintaansa useammalle kohderyhmälle niin kurssi kuin koulutusmielessä.
Minäpystyvyys on henkilön uskomus omista kyvyistä tai niiden puutteesta, joka vaikuttaa ratkaisevasti tämän tehtävistä suoriutumiseen sekä tietojen ja taitojen oppimiseen. Minäpystyvyys muodostuu eri lähteistä saatavista tiedoista ja se kehittyy läpi elämän. Seikkailukasvatuksessa on kyse ulkona, uudessa ympäristössä yhteistoiminnan ja kokemusten kautta turvallisesti tapahtuvasta yksilön tavoitteellisesta kasvusta ja kehityksestä. Dramaturgia on kokemuksellisen ohjelman suunnittelussa käytetty metodi joka yhdistää joukon yhteisöllisiä, fyysisiä, luovia ja reflektoivia aktiviteetteja. Kokemuksellisuuksien laadut käsitteellistävät koettujen kokemuksien merkityksiä ja merkityksellisyyttä kokijalle. Ihmiset kokevat eri asiat ja kokemukset merkityksellisiksi eri syistä.
Toteutuksessa yhdistettiin teoriaa seikkailukasvatuksesta, minäpystyvyydestä, dramaturgiasta ja kokemuksellisuuksien laaduista sekä kysely, jotka yhdessä loivat perustellun toteutuksen. Tutkimuksellinen elementti (kysely) oli osa tätä työtä, jotta teoriatiedon lisäksi saatiin tietoa siitä, mikä on ollut merkityksellistä aiemmille leireille osallistuneiden mielestä. Kysely lähetettiin työn toisen toimeksiantajan, Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry:n vuosina 1996 – 2002 järjestetyille seikkailukasvatusleireille osallistuneille liikuntarajoitteisille henkilöille. Vastauksista saatiin osviittaa siihen kuinka osallistujien minäpystyvyyteen on onnistuttu vaikuttamaan ja miten kokemuksellisuuksien laadut ovat lisänneet leirien merkityksellisyyttä.
Tuotettuun leirin suunnittelurakenteeseen kuuluu yleinen runko, josta näkee eri teemojen rytmin ja painopisteen sekä jokaista päivää kohden olevat tavoitteet. Suunniteltavien aktiviteettien luonne määräytyy päivien tavoitteiden ja teemojen mukaisesti, joiden lisäksi aktiviteettien suunnittelussa suuntaa antavat kokemuksellisuuden laadut. Kokemuksellisuuden laadut ja dramaturgia ovat työkaluja jotka luovat suuntaviivat ja kehykset leirin sisällölle joka myöhemmin suunnitellaan kohderyhmän mukaisesti. Työstä on rajattu pois aktiviteettien tarkat kuvaukset, sillä ne tulee suunnitella erikseen jokaisen kohderyhmän tarpeet huomioiden. Samoista syistä työhön ei ole otettu mukaan leirin pitopaikkaa, ohjaaja tarvetta tai kustannusarvioita. Outward Bound Finland ry suunnittelee ne itse leirin tullessa ajankohtaiseksi.
Työ tehtiin 11 / 2015 – 4 / 2016 välisenä aikana. Kyselyn tuloksista nähtiin, että seikkailukas-vatustoiminta oli ollut hyödyllistä ja merkityksellistä liikuntarajoitteisille osallistujille heidän minäpystyvyyden kehityksessä. Työn tuloksena muodostui dramaturgiaa, kokemuksellisuuden laatuja sekä seikkailukasvatusta työkaluina hyödyntävä rakenne ja ohjeistus, jonka avulla OBF:n ohjaajat pystyvät suunnittelemaan minäpystyvyyttä vahvistavan seikkailukasvatusleirin liikuntarajoitteisille. Rakenne on helposti sovellettavissa ja se tarjoaa OBF:lle mahdollisuuden laajentaa toimintaansa useammalle kohderyhmälle niin kurssi kuin koulutusmielessä.