Hur produktexponering påverkar konsumentbeteende på Polarn O. Pyret
Autero, Dianna (2016)
Autero, Dianna
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295622
Tiivistelmä
Detta arbete handlar om visuell marknadsföring och hur produktexponering som en del av detta fungerar som en kommunikationsmetod för kunderna inne i affären. Arbetet undersöker om man med hjälp av en lockande produktexponering kan påverka konsumentbeteendet på Polarn O. Pyret. Syftet med en produktexponering är att generera köpbeslut hos kunden som hen gör på egen hand och skapar merförsäljning till företaget. Den teoretiska delen går igenom planerande och byggande av en lockande produktexponering. För denna del har det använts olika referenser angående visuell marknadsföring och produktexponering. I denna undersökning undersöktes endast effekten på hur själva produktexponeringen påverkade konsumentbeteendet. Ingen typ av prisförsänkningar användes vid exponeringen. Undersökningsmetoden som användes i denna studie för att mäta effekten på exponeringen var en observation. Med hjälp av observationen undersöktes äkta beteenden som uppkom kring produktexponeringen. För att fånga äkta beteenden utfördes observationen som en dold observation och detta gav trovärdiga resultat. Som stödande material för observationen har det samlats in försäljningsdata ur företagets kassamaskiner två veckor innan observationen och under veckan då observationen utfördes. Dessa resultat analyserades tillsammans. Som en slutsats om resultatet som uppkom av undersökningen kan man säga att produktexponeringen påverkade positivt på konsumentbeteendet. Genom observationen kom det fram att största delen av kunderna lade märke till exponeringen och en del ledde även till önskade köpbeslut. Försäljningen hade även stigit på största delen av produkterna under veckan som produktexponeringen utförde. This thesis is about visual merchandising and about how the product display works as a communication method for the customers in the store. The objective of the study is to find out if by using products display you can influence the customer behavior in the store of Polarn O. Pyret. The purpose of a product display is to produce the buying behavior in the customers that will lead for increasing sales for the company. The theoretical part of this thesis refers on how to plan and build an attractive and selling product display. For this part of the study references referring to visual merchandising and product display have been used. Also the company´s own visual merchandising guidelines have been used for this study. For this survey the aim was to find out if the product display did have an influence on the customer behavior without using any kind of discounts. To measure the effect of the product display an observation study was used as a research method. By using the observation as a research method the customer behaviors could be studied. To get the most genuine behaviors of the customers the observation was performed as a closed observation. As supporting data to the observation sales numbers of the products in the display was gathered for comparison. The result of this two was analyzed together. The survey results show that there was a positive influence on the customer behavior around the product display. In the observation study came up that most of the customers did notice the product display and even led to purchase transactions.