Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen avulla : liikunnanohjaajan perustutkinnon opinnollistaminen työpajaympäristössä
Hulkkonen, Sampo (2016)
Hulkkonen, Sampo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295610
Tiivistelmä
Tutkintoja työtoiminnassa eri oppimisympäristöissä on Opetushallituksen rahoittama kehitys-hanke. Hankkeen tavoitteena on näyttötutkintoihin hakeutumisen edistäminen uusista oppimisympäristöistä. Oppimisympäristöjä ovat erityisesti julkisen ja kolmannen sektorin pajat, erilaiset työelämän toimintaympäristöt, järjestöt sekä vankilat. Kisakallion Urheiluopiston ja HNMKY:n Y-Care työpajan osalta hankkeen työsuunnitelma, joka ohjaa tehtäviä ja tavoitteita, on liitteenä 1.
Ensimmäinen vaihe kehityshankkeessa on Liikunnanohjauksen perustutkinnon, Liikuntaneuvoja -tutkinnon arviointi työpaikalla sekä oppimistulosten arviointi. Tähän vaiheeseen Kisakallion Urheiluopisto tuottaa opinnäytetyönä opinnollistamisen työkalut.
Opinnäytetyössä on tuotteistettu, yhdessä työelämän kanssa, oppisopimusmuotoisesti toteutetun liikunnanohjauksen perustutkinnon osaamisen tunnistamisen työkalu sekä oppimisympäristön tunnistamisraportti Helsingin NMKY:n Y-Care työpajan käyttöön. Opinnäytetyössä on tuotettu Oppimisympäristön tunnistamisraportti v2 sekä Osaamisen tunnistamisen -työkalu. Näillä työkaluilla osaamisen kuvaus voidaan siirtää osaamistodistukseen ja sen liitteisiin. Opinnäytetyö on osa opetushallituksen rahoittamaa Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen avulla -kehityshanketta ja se on toteutettu yhdessä Kisakallion Urheiluopiston ja Helsingin NMKY:n Y-Care työpajan kanssa.
Tuotteistamisen työmenetelmänä on käytetty Aalto yliopiston LEAPS-projektin menetelmiä, jotka soveltuivat opinnäytetyöhön hyvin, koska menetelmä lähtee asiakkaan tarpeen räätälöinnistä, toisin kuin monet tuotteistamisen menetelmät tekevät.
Työkalut ovat testattu onnistuneesti ja niistä on palaute saatu yhteistyötahoilta.
Ensimmäinen vaihe kehityshankkeessa on Liikunnanohjauksen perustutkinnon, Liikuntaneuvoja -tutkinnon arviointi työpaikalla sekä oppimistulosten arviointi. Tähän vaiheeseen Kisakallion Urheiluopisto tuottaa opinnäytetyönä opinnollistamisen työkalut.
Opinnäytetyössä on tuotteistettu, yhdessä työelämän kanssa, oppisopimusmuotoisesti toteutetun liikunnanohjauksen perustutkinnon osaamisen tunnistamisen työkalu sekä oppimisympäristön tunnistamisraportti Helsingin NMKY:n Y-Care työpajan käyttöön. Opinnäytetyössä on tuotettu Oppimisympäristön tunnistamisraportti v2 sekä Osaamisen tunnistamisen -työkalu. Näillä työkaluilla osaamisen kuvaus voidaan siirtää osaamistodistukseen ja sen liitteisiin. Opinnäytetyö on osa opetushallituksen rahoittamaa Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen avulla -kehityshanketta ja se on toteutettu yhdessä Kisakallion Urheiluopiston ja Helsingin NMKY:n Y-Care työpajan kanssa.
Tuotteistamisen työmenetelmänä on käytetty Aalto yliopiston LEAPS-projektin menetelmiä, jotka soveltuivat opinnäytetyöhön hyvin, koska menetelmä lähtee asiakkaan tarpeen räätälöinnistä, toisin kuin monet tuotteistamisen menetelmät tekevät.
Työkalut ovat testattu onnistuneesti ja niistä on palaute saatu yhteistyötahoilta.