Muutoksenhallinta HAMKissa Case: Intranetin uudistaminen
Heinonen, Joni (2016)
Heinonen, Joni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) tietohallinto ja työn ohjaajana toimi Lasse Seppänen. Työn tavoitteena oli avata muutoksenhallintaa ja siihen liittyviä osioita ensin teoriassa ja sitten soveltaa opittua tietoa HAMKin intranetmuutokseen.
Käytännön osuudessa käytiin läpi HAMKin intranetmuutoksen taustoja ja syitä sekä menetelmiä, joita muutoksen tekemiseen käytettiin. Isona osana työtä oli Webropolilla toteutettu mielipidekysely, jonka tavoitteena oli selvittää tilastojen perusteella valittujen vastaajaryhmien tyytyväisyys HAMKin intranetmuutoksen tiedottamiseen ja perehdyttämiseen. Vastaajaryhmät koostuivat eri alojen opiskelijoista sekä henkilökunnasta. Henkilökunnan puolella vastaajina olivat opiskelijaryhmien opettajina toimineet henkilöt.
Kyselyssä saadut tulokset käytiin läpi ja niiden perusteella kartoitettiin muutoksen eri osa-alueita. Opinnäytetyössä todetaan, että tuloksista pystyy erottelemaan selkeästi tulevaisuudessa parannusta vaativat osiot, mutta tuloksista erottuvat myös ne osat jotka ovat menneet hyvin. Tutkimuksesta saatuja tuloksia vertailtiin työssä, jotta saatiin nostettua esille sekä opiskelijoiden, että henkilökunnan vastauksissa toistuvat samankaltaisuudet. Opinnäytetyön lopussa esitetään muutamia parannusehdotuksia HAMKille tulevia muutoksia varten
Käytännön osuudessa käytiin läpi HAMKin intranetmuutoksen taustoja ja syitä sekä menetelmiä, joita muutoksen tekemiseen käytettiin. Isona osana työtä oli Webropolilla toteutettu mielipidekysely, jonka tavoitteena oli selvittää tilastojen perusteella valittujen vastaajaryhmien tyytyväisyys HAMKin intranetmuutoksen tiedottamiseen ja perehdyttämiseen. Vastaajaryhmät koostuivat eri alojen opiskelijoista sekä henkilökunnasta. Henkilökunnan puolella vastaajina olivat opiskelijaryhmien opettajina toimineet henkilöt.
Kyselyssä saadut tulokset käytiin läpi ja niiden perusteella kartoitettiin muutoksen eri osa-alueita. Opinnäytetyössä todetaan, että tuloksista pystyy erottelemaan selkeästi tulevaisuudessa parannusta vaativat osiot, mutta tuloksista erottuvat myös ne osat jotka ovat menneet hyvin. Tutkimuksesta saatuja tuloksia vertailtiin työssä, jotta saatiin nostettua esille sekä opiskelijoiden, että henkilökunnan vastauksissa toistuvat samankaltaisuudet. Opinnäytetyön lopussa esitetään muutamia parannusehdotuksia HAMKille tulevia muutoksia varten