Mikkelin Carlsonin tavaratalon henkilöstön osaamiskartoitus
Väisänen, Elli; Häyrynen, Sanni (2016)
Väisänen, Elli
Häyrynen, Sanni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035980
Tiivistelmä
Jatkuvasti muuttuva työelämä ja muutokset työpaikalla vaativat uudenlaista osaamista myös työntekijöiltä. Pitääkseen työntekijöiden osaamisen hyvällä tasolla on yrityksen kehitettävä myös työntekijöiden osaamista. Opinnäytetyön aiheena on Tavaratalo Carlsonin henkilökunnan osaamiskartoitus. Tavoitteena on löytää puutteet Carlsonin henkilökunnan osaamisessa ja kehittää menetelmiä osaamisen parantamiseksi.
Teoreettinen viitekehys käsittelee osaamista ja oppimista, osaamisen kehittämistä työyhteisössä sekä myyjän osaamista. Osaamista ja oppimista käsitellään yksilön ja organisaation näkökulmasta. Työyhteisöä koskeva luku käsittelee osaavan henkilöstön hyötyjä, lakeja osaamisen kehittämisestä, rooleja osaamisen kehittämisessä, osaamisen kartoittamista sekä osaamisen kehittämismenetelmiä. Myyjän osaamista käsittelevässä luvussa teoria koostuu kaupan alalla työskentelyä, kaupan tulevaisuutta sekä myyjän ominaisuuksia.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusta. Tutkimuksessa mukana olleiden osastojen myyjille toteutettiin kyselytutkimus, josta saimme 11 vastausta. Kyselyssä vastaajat pohtivat omaa osaamistaan erilaisissa työtehtävissä. Kyseisten osastojen osastonhoitajille toteutettiin haastattelu. Haastattelu käsitteli henkilöstön osaamisen tasoa nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksista esille nousi selkeästi viisi osa-aluetta, jotka vaativat osaamisen kehittämistä. Nämä osa-alueet ovat esillepano, tuotetuntemus, toisen osaston tuotteet, laitteet ja ohjelmistot sekä kielitaito. Menetelmiä osaamisen kehittämiseksi edellä mainituilla osa-alueilla ovat mentorointi, työnkierto, tuotekoulutukset sekä muut koulutukset työpaikan sisäisesti tai ulkopuolisesti järjestettyinä.
Teoreettinen viitekehys käsittelee osaamista ja oppimista, osaamisen kehittämistä työyhteisössä sekä myyjän osaamista. Osaamista ja oppimista käsitellään yksilön ja organisaation näkökulmasta. Työyhteisöä koskeva luku käsittelee osaavan henkilöstön hyötyjä, lakeja osaamisen kehittämisestä, rooleja osaamisen kehittämisessä, osaamisen kartoittamista sekä osaamisen kehittämismenetelmiä. Myyjän osaamista käsittelevässä luvussa teoria koostuu kaupan alalla työskentelyä, kaupan tulevaisuutta sekä myyjän ominaisuuksia.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusta. Tutkimuksessa mukana olleiden osastojen myyjille toteutettiin kyselytutkimus, josta saimme 11 vastausta. Kyselyssä vastaajat pohtivat omaa osaamistaan erilaisissa työtehtävissä. Kyseisten osastojen osastonhoitajille toteutettiin haastattelu. Haastattelu käsitteli henkilöstön osaamisen tasoa nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksista esille nousi selkeästi viisi osa-aluetta, jotka vaativat osaamisen kehittämistä. Nämä osa-alueet ovat esillepano, tuotetuntemus, toisen osaston tuotteet, laitteet ja ohjelmistot sekä kielitaito. Menetelmiä osaamisen kehittämiseksi edellä mainituilla osa-alueilla ovat mentorointi, työnkierto, tuotekoulutukset sekä muut koulutukset työpaikan sisäisesti tai ulkopuolisesti järjestettyinä.