Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keskitetty rekrytointipalvelu kaupunkiorganisaatiossa

Uusikylä, Joonas (2016)

Avaa tiedosto
Uusikyla_Joonas.pdf (934.7Kt)
Lataukset: 


Uusikylä, Joonas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035975
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lahden kaupungille. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Työn tarkoituksena on tuottaa näkökulmia keskitetyn rekrytointipalvelun rakentamiseen sekä siitä mikä olisi paras malli sen toteuttamiseksi toimeksiantajalle tulevaisuudessa. Tavoitteena on tutkimuksen kautta saatujen tulosten avulla edesauttaa toimeksiantajan nykyisten rekrytointikäytänteiden modernisointia sekä laadun, kustannustehokkuuden ja tuottavuuden paranemista.

Opinnäytetyön teoriaosio jakaantuu kahteen osaan; HR-palveluihin ja rekrytointiin. Ensimmäisessä osassa käydään läpi HR-palveluita ja niiden sisältöä osana henkilöstöjohtamista sekä HR-palveluiden keskittämistä ja siihen liittyviä päätöksiä. Toisessa osassa keskitytään rekrytointiin, osana HR-palveluita, sekä käydään läpi rekrytointiprosessin vaiheita ja rekrytoinnin keskittämistä koskevia esimerkkejä. Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimusmenetelmiä, tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa aineisto hankittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen kohdejoukko koostui Suomen kahdeksan suurimman kaupunkiorganisaation henkilöstö- tai rekrytointipalveluiden päälliköistä. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina, kunkin tutkimuskohteen omalla työpaikalla.

Tutkimustulokset olivat haastateltavien kesken melko yhteneväiset, niin rekrytointipalveluiden sisällön, niiden tuottamisen kuin rakentamiseen liittyvien ominaisuuksien mukaan. Yli puolella kohdeorganisaatiosta oli käytössä palvelukeskus tai vastaavanlainen yksikkö, jossa keskeisimpiä palveluita olivat rekrytointiin, palvelussuhteeseen, osaamiseen ja henkilöstön kehittämiseen liittyvät palvelut. Yksiköissä työskenteli keskimäärin 6 henkilöä, joista suurin osa toimi kohdennettujen rekrytointien parissa. Yleisin ulkoistettu palvelu oli henkilöarviointipalvelut. Melkein kaikki yksiköt olivat rakennettu kerralla ja niiden rakentamiseen meni keskimäärin 1,5 vuotta. Kaikkiin yksiköihin henkilöstö hankittiin sisäisellä siirroilla/hauilla. Keskitetyn rekrytoinnin keskeisiksi hyödyiksi nousi toiminnan yhdenmukaisuus, kustannussäästöt, laadun paraneminen sekä ajan säästyminen esimiehiltä.

Tutkimustulosten yhteneväisyyden perusteella toimeksiantajalle ehdotettiin keskitettyä palvelukeskusmallia, jonka käyttöönotossa tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste