Tampere Jazz Happening -festivaalin markkinoinnin kehittäminen
Alén, Anastasia (2016)
Alén, Anastasia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035978
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tampere Jazz Happening -festivaalin markkinointia ja etenkin sosiaalisen median markkinointia, työn toimeksiantajana toimi Tampereen Musiikkijuhlat. Tampere Jazz Happening järjestettiin 34. kertaa 30.10 – 1.11.2015, esiintyjiin lukeutuivat monet tunnetut suomalaiset ja kansainväliset jazz-muusikot. Kirjoittaja valitsi tämän aiheen, koska häntä kiinnosti markkinointi, sosiaalinen media ja jazz-musiikki ja hän halusi yhdistää mielenkiinnon kohteet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kävijäkyselyn ja teksti- ja kuva-analyysin avulla. Kävijäkysely tuki tutkimusta monella tapaa mutta, koska fokuksena oli markkinointi ja sosiaalinen media, kirjoittaja selvitti tätä teksti- ja kuva-analyysin avulla.
Tässä tutkimuksessa käydään lyhyesti läpi työn konteksti eli Tampere Jazz Happening tapahtumana tänä vuonna. Kontekstissa käsitellään festivaalia yleisesti, tämän vuoden tapahtuman ohjelmaa ja esiintyjiä, lippujen hintoja, tapahtuman markkinointia ja sen sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kirjoittaja käsittelee tapahtumaprosessia, tapahtumamarkkinointia ja tapahtumamarkkinoinnin muotoja, joiden avulla kirjoittaja lähestyy sosiaalisen median fokustaan.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa käy ilmi, että Tampere Jazz Happening -festivaalin sosiaalisen median markkinointia voidaan kehittää paljon. Etenkin Instagramia ja blogeissa toimintaa. Facebookissa ja Twitterissä Happeningin aktiivisuus oli kiitettävää, kanavilla oli vain muutamia heikkouksia, kun taas Instagramissa ja blogeissa oli paljon kehitettävää esimerkiksi kuvien ja blogi-artikkelien määrässä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kävijäkyselyn ja teksti- ja kuva-analyysin avulla. Kävijäkysely tuki tutkimusta monella tapaa mutta, koska fokuksena oli markkinointi ja sosiaalinen media, kirjoittaja selvitti tätä teksti- ja kuva-analyysin avulla.
Tässä tutkimuksessa käydään lyhyesti läpi työn konteksti eli Tampere Jazz Happening tapahtumana tänä vuonna. Kontekstissa käsitellään festivaalia yleisesti, tämän vuoden tapahtuman ohjelmaa ja esiintyjiä, lippujen hintoja, tapahtuman markkinointia ja sen sosiaalisen median kanavia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kirjoittaja käsittelee tapahtumaprosessia, tapahtumamarkkinointia ja tapahtumamarkkinoinnin muotoja, joiden avulla kirjoittaja lähestyy sosiaalisen median fokustaan.
Opinnäytetyön tutkimustuloksissa käy ilmi, että Tampere Jazz Happening -festivaalin sosiaalisen median markkinointia voidaan kehittää paljon. Etenkin Instagramia ja blogeissa toimintaa. Facebookissa ja Twitterissä Happeningin aktiivisuus oli kiitettävää, kanavilla oli vain muutamia heikkouksia, kun taas Instagramissa ja blogeissa oli paljon kehitettävää esimerkiksi kuvien ja blogi-artikkelien määrässä.