Restonomien tunnettuus
Pietiläinen, Johanna; Lappi, Veera (2010)
Pietiläinen, Johanna
Lappi, Veera
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003125599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003125599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Mikkelin ammattikorkeakoulun ympäristö- ja ravitsemisalan laitos. Työn tavoitteena oli kartoittaa restonomien (AMK) tunnettuutta koulutuksen, työllistymisen ja osaamisen näkökulmista. Saatujen tutkimustulosten pohjalta tarkoituksena oli esittää kehittämisehdotuksia tunnettuuden parantamiseksi.
Restonomi (AMK) on matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto, joka sisältää monia koulutusohjelmia. Koulutus on laaja-alainen ja valmistaa esimies- ja asiantuntijatyöhön. Koulutusta annetaan ammattikorkeakouluissa ympäri Suomea suomen-, englannin- ja ruotsinkielellä.
Työssä on tarkasteltu restonomikoulutuksen kehittymistä läpi ammattikorkeakoulu-uudistuksen, restonomin ydinosaamista, toimialoja sekä työllistymistä.
Tutkimusalueiksi valittiin Etelä-Savo ja Etelä-Suomi. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin tekemällä sähköinen kysely alan palveluntarjoajille ja tavoitteena oli, että yritysten esimiehet vastaavat kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli 28.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että restonomi (AMK) tunnettaan nimikkeenä hyvin, kaikista toimialoista parhaiten ravintola-alalla. Verrattaessa tutkimuksen tuloksia ja työllistymistilastoja, saatiin selville, että vaikka nimike on tunnettu, koulutuksen sisältö ja sen antaman mahdollisuudet ovat monille työnantajille tuntemattomia. Etelä-Savon ja Etelä-Suomen välillä ei havaittu juurikaan eroa tunnettuuden suhteen. Tutkimustulosten perusteella teimme johtopäätöksen, että koulutuksen sisältöä tulisi markkinoida enemmän, jotta koulutus pääsisi oikeuksiinsa työmarkkinoilla.
Restonomi (AMK) on matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto, joka sisältää monia koulutusohjelmia. Koulutus on laaja-alainen ja valmistaa esimies- ja asiantuntijatyöhön. Koulutusta annetaan ammattikorkeakouluissa ympäri Suomea suomen-, englannin- ja ruotsinkielellä.
Työssä on tarkasteltu restonomikoulutuksen kehittymistä läpi ammattikorkeakoulu-uudistuksen, restonomin ydinosaamista, toimialoja sekä työllistymistä.
Tutkimusalueiksi valittiin Etelä-Savo ja Etelä-Suomi. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimus toteutettiin tekemällä sähköinen kysely alan palveluntarjoajille ja tavoitteena oli, että yritysten esimiehet vastaavat kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli 28.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että restonomi (AMK) tunnettaan nimikkeenä hyvin, kaikista toimialoista parhaiten ravintola-alalla. Verrattaessa tutkimuksen tuloksia ja työllistymistilastoja, saatiin selville, että vaikka nimike on tunnettu, koulutuksen sisältö ja sen antaman mahdollisuudet ovat monille työnantajille tuntemattomia. Etelä-Savon ja Etelä-Suomen välillä ei havaittu juurikaan eroa tunnettuuden suhteen. Tutkimustulosten perusteella teimme johtopäätöksen, että koulutuksen sisältöä tulisi markkinoida enemmän, jotta koulutus pääsisi oikeuksiinsa työmarkkinoilla.