Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosionomikoulutuksen ja lastentarhanopettajakoulutuksen antamat valmiudet lastentarhanopettajan työhön

Kähärä, Tomi; Kaipainen, Jarmo (2009)

 
Avaa tiedosto
Kahara_Tomi.pdf.pdf (586.3Kt)
Lataukset: 


Kähärä, Tomi
Kaipainen, Jarmo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003062791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosionomikoulutuksen ja lastentarhanopettajakoulutuksen suorittaneiden henkilöiden näkemyksiä koulutuksensa antamista valmiuksista työskennellä lastentarhaopettajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kartoittaa heidän näkemyksiään koulutuksensa kehittämistarpeista.

Opinnäytetyön aineisto kerättiin lähettämällä kyselylomakkeet kaikille Kuopion kaupungin päiväkotien johtajille, jotka jakoivat kyselylomakkeen kaikille päiväkodeissa lastentarhanopettajana työskenteleville sosionomeille sekä sosionomien määrää vastaavalle joukolle lastentarhanopettajia, jotka ovat suorittaneet lastentarhanopettajakoulutuksen. Kyselyyn vastasi yhteensä 11 lastentarhanopettajana toimivaa henkilöä, joista viidellä oli suoritettuna sosionomin koulutus, neljällä lastentarhanopettajan koulutus ja kahdella kasvatustieteen kandidaatin tutkinto, johon sisältyy lastentarhanopettajan koulutus.

Kyselyn vastausten perusteella osa sosionomeista on lähtenyt työelämään epävarmoina opetus- ja ohjaustaitojensa riittävyydestä. Lähes jokainen heistä kaipasi lisää opetus- ja ohjaustaitojen teoriaopintoja. Sosionomikoulutuksen tuottamaksi tärkeimmäksi vahvuudeksi lastentarhanopettajan työhön nousi perheiden kanssa tehtävä työ. Koulutus näytti antavan valmiuksia erilaisten lasten ja perheiden kohtaamiseen ja tukemiseen.

Suurin osa kyselyyn vastanneista lastentarhanopettajakoulutuksen suorittaneista lastentarhanopettajista koki saavansa koulutuksestaan riittävät valmiudet toimia työssään. Lastentarhanopettajakoulutuksen suorittaneiden lastentarhanopettajien tärkeimmäksi vahvuudeksi työssään nousi tietämys lapsen normaalista kasvusta ja kehityksestä, mikä antoi suuntaa myös päiväkodin toiminnan suunnittelulle. Lastentarhanopettajakoulutuksen suorittaneet lastentarhanopettajat toivoivat koulutukseensa enemmän erityistä tukea tarvitsevien lasten kasvattamiseen ja perheiden tukemiseen liittyviä opintoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste