Sociala relationer inom barnskyddsanstalter : En litteraturstudie om sociala relationernas förutsättningar för utvecklandet av socialt stöd bland de unga
Gunell, Cindy (2016)
Gunell, Cindy
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036053
Tiivistelmä
Effekten av barnskyddsanstalter som en interventionsform är ett ämne som forskats mycket i. Däremot har vi i dagens läge relativt lite kunskap om vilken betydelse de sociala relationerna inom anstalten har för de ungas välmående. Detta examensarbete är en littera-turstudie som baserar sig på 6 olika vetenskapliga artiklar analyserat med hjälp av inne-hållsanalys och är skrivet för Vanda stads projekt Vaikuttavat tavat (VATA). Syftet med denna forskning är att kartlägga sociala relationers förutsättningar för utvecklandet av re-surser i form av socialt stöd bland unga inom olika barnskyddsanstalter. Resultaten tyder på att det finns totalt 8 olika aspekter som utgör en förutsättning för utvecklande av soci-alt stöd bland de unga; anstaltens struktur och regler, de ungas möjlighet till inflytande, normer och värderingar, respekt och tillit i relationerna, olika erfarenheter och upplevelser, gruppanda och -struktur, personalens professionalitet och gemensamma aktiviteter. Möj-ligheten till att utveckla socialt stöd är med andra ord kontextbundet och påverkas av flera olika aspekter. För att främja utvecklandet av positivt socialt stöd bland de unga krävs aktivt stöd, handledning och kontroll från personalens sida. Dessutom handlar det om att tillsammans reflektera kring hur man kan ta hand om, stödja, hjälpa och respektera varandra och lyfta fram de värderingar som ligger till grund för det. A lot of research has been done to determine the effect of child welfare institutions as a form of intervention. However, we still have relatively little knowledge about which meaning the social relationships within the institution have for young people’s wellbeing. This thesis is a literature review based on 6 different scientific articles analyzed using con-tent analysis and is written for the city of Vantaa project Vaikuttavat tavat (VATA). The purpose of this research is to map social relationships conditions for the development of resources in form of social support among young people in various child welfare institu-tions. The results suggest that there are a total of 8 different aspects which are a prerequi-site for the development of social support among the youth; institution structure and rules, youths opportunity to participation and influence, norms and values, respect and trust in relationships, different experiences, group spirit and –structure, staff professionalism and common activities. The opportunity to develop social support is in another words context-bounded and influenced by several aspects. To promote the development of positive so-cial support among the youth is active support, guidance and control by personnel re-quired. Furthermore it is about reflecting together on how to take care of, support, help and respect each other and highlight the values that form the basis for it.