Lapsen emotionaalinen tukeminen päiväkirurgiassa : Päiki-Pupu
Jalonen, Linda; Kalmanlehto, Anna (2016)
Jalonen, Linda
Kalmanlehto, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046103
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallista materiaalia päiväkirurgiseen toimenpiteeseen saapuvalle lapselle. Tarkoituksena oli myös, että lapsi ja hänen vanhempansa voivat hyödyntää tuottamaamme materiaalia kotona ennen ja jälkeen operaation. Tuotos tehtiin vastaamaan Hatanpään sairaalan päiväkirurgisen osaston tarvetta.
Tehtävinä oli selvittää mitä tarkoitetaan emotionaalisella tuella, millä eri emotionaalisen tuen keinoilla lapsipotilasta voidaan tukea sekä millaista on päiväkirurginen ohjaus pre- intra- ja postoperatiivisissa hoidon vaiheissa. Tavoitteena oli kehittää leikki-ikäisen lapsipotilaan emotionaalista tukemista tuotoksella, jota voivat hyödyntää vanhempien lisäksi myös hoitohenkilökunta. Opinnäytetyö perustuu hoitotyön suositukseen Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä (2009).
Päiväkirurgian suosio kasvaa jatkuvasti. Erityisesti lapset hyötyvät lyhyistä hoitoajoista, jolloin myös ero vanhemmista on mahdollisimman lyhyt. Tämän opinnäytetyön tuotoksen kohderyhmänä ovat 2-5-vuotiaat lapset. Leikki-ikäisessä toimenpide saattaa aiheuttaa ahdistusta ja pelon tunnetta, joita voidaan lievittää erilaisilla emotionaalisen tuen keinoilla, kuten ohjaamalla ja antamalla tietoa sekä kiinnittämällä lapsen huomio muualle. Perhekeskeisen hoitotyön merkitys korostuu päiväkirurgiassa, erityisesti lapsipotilaan kohdalla. Selviytyäkseen toimenpiteestä emotionaalisesti tarvitsee lapsi tukea ja läheisyyttä perheeltään.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden ja tuotoksen. Teoriaosuudessa käsitellään hoitotyön suositusta ja sen pohjalta esiin nousevia teemoja. Tuotos koostuu toimenpidepäivästä kertovasta sadusta ja lapsille suunnatuista tehtävistä, joiden perustana toimii opinnäytetyötä varten kehitelty Päiki-Pupu. Haastavuudeltaan eri tasoiset tehtävät mahdollistavat sadun oheen liitettävän materiaalin räätälöinnin lapsen kehitystason mukaiseksi.
Tehtävinä oli selvittää mitä tarkoitetaan emotionaalisella tuella, millä eri emotionaalisen tuen keinoilla lapsipotilasta voidaan tukea sekä millaista on päiväkirurginen ohjaus pre- intra- ja postoperatiivisissa hoidon vaiheissa. Tavoitteena oli kehittää leikki-ikäisen lapsipotilaan emotionaalista tukemista tuotoksella, jota voivat hyödyntää vanhempien lisäksi myös hoitohenkilökunta. Opinnäytetyö perustuu hoitotyön suositukseen Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä (2009).
Päiväkirurgian suosio kasvaa jatkuvasti. Erityisesti lapset hyötyvät lyhyistä hoitoajoista, jolloin myös ero vanhemmista on mahdollisimman lyhyt. Tämän opinnäytetyön tuotoksen kohderyhmänä ovat 2-5-vuotiaat lapset. Leikki-ikäisessä toimenpide saattaa aiheuttaa ahdistusta ja pelon tunnetta, joita voidaan lievittää erilaisilla emotionaalisen tuen keinoilla, kuten ohjaamalla ja antamalla tietoa sekä kiinnittämällä lapsen huomio muualle. Perhekeskeisen hoitotyön merkitys korostuu päiväkirurgiassa, erityisesti lapsipotilaan kohdalla. Selviytyäkseen toimenpiteestä emotionaalisesti tarvitsee lapsi tukea ja läheisyyttä perheeltään.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden ja tuotoksen. Teoriaosuudessa käsitellään hoitotyön suositusta ja sen pohjalta esiin nousevia teemoja. Tuotos koostuu toimenpidepäivästä kertovasta sadusta ja lapsille suunnatuista tehtävistä, joiden perustana toimii opinnäytetyötä varten kehitelty Päiki-Pupu. Haastavuudeltaan eri tasoiset tehtävät mahdollistavat sadun oheen liitettävän materiaalin räätälöinnin lapsen kehitystason mukaiseksi.