Fanit tapahtumatuotannon yhteistyökumppaneina : Live Nation Finland
Koskinen, Satu (2016)
Koskinen, Satu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046143
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii fanien roolia mahdollisina yhteistyökumppaneina tapahtumatuotannon alalla. Työssä ei haeta yleistävää vastausta vaan asiaa tarkastellaan Live Nation Finlandin näkökulmasta, joka toimii opinnäytetyöni tilaajana. Idea aiheeseen saatiin Live Nation Finlandin eräästä faniyhteisön kanssa tehdystä yhteistyöstä. Opinnäytetyössä tutkitaan ammattilaisten näkemysten avulla tämän kaltaisen yhteistyön tulevaisuutta. Työssä tutkitaan myös, kuinka Live Nation Finlandin toimintatavoilla voitaisiin faneja osallistaa ja minkä asteisia osallisuuden kokemuksia faneille voidaan tarjota. Live Nation Finland järjestää pääasiassa musiikkitapahtumia ja työ on rajattu käsittelemään pelkästään musiikkifaniutta.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään faniutta käsitteenä, faniuden historiaa Suomessa ja faniuden tilaa nykypäivänä. Opinnäytetyön kannalta osallisuus-käsite on keskeinen. Osallistamisesta puhutaan paljon, mutta kulttuurin kentällä osallistuminen ja osallistaminen tarkoittavat usein samaa. Työssä tehdään rajaus näiden käsitteiden välille ja tutkitaan nimenomaan osallistamista sekä siihen liittyviä lähikäsitteitä. Fanit mahdollisina yhteistyökumppaneina on ajankohtainen aihe, koska nykyteknologia ja mediakäyttäytymisen muutokset ovat mahdollistaneet sen, että asiakkaiden roolit ovat kasvaneet jokaisella alalla.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään sähköpostihaastattelua, joka lähetettiin osalle Live Nation Finlandin työntekijöistä. Vastauksista koottiin SWOT-analyysi huomioiden perusteella. Vastausten perusteella Live Nation Finlandille tehtiin myös vaihtoehtoinen osallistamista kuvaava kaavio ja aikajana, joka kuvaa fanien mahdollisia tehtäviä tuotannon eri vaiheissa. Työssä selvisi, että fanien kanssa voidaan tehdä yhteistyötä tulevaisuudessa. Fanit nähdään innostuneina ja asialleen omistautuneina. Erityisesti markkinoinnissa faneille voidaan antaa isokin rooli. Yhteistyöhön liittyy tosin varsin isoja uhkia, jonka takia yhteistyökumppanuuden laajentaminen markkinoinnin ulkopuolelle nähdään haasteellisena. Yhteistyön heikkoutena ovat tiukat säännöt tapahtuma-alalla, jonka takia faneille ei voida antaa osallisuuden määritelmää vastaavaa täydellistä osalllisuutta. Osallisuus voidaan kuitenkin saavuttaa hieman soveltamalla Live Nation Finlandille sopivalla tavalla.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään faniutta käsitteenä, faniuden historiaa Suomessa ja faniuden tilaa nykypäivänä. Opinnäytetyön kannalta osallisuus-käsite on keskeinen. Osallistamisesta puhutaan paljon, mutta kulttuurin kentällä osallistuminen ja osallistaminen tarkoittavat usein samaa. Työssä tehdään rajaus näiden käsitteiden välille ja tutkitaan nimenomaan osallistamista sekä siihen liittyviä lähikäsitteitä. Fanit mahdollisina yhteistyökumppaneina on ajankohtainen aihe, koska nykyteknologia ja mediakäyttäytymisen muutokset ovat mahdollistaneet sen, että asiakkaiden roolit ovat kasvaneet jokaisella alalla.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään sähköpostihaastattelua, joka lähetettiin osalle Live Nation Finlandin työntekijöistä. Vastauksista koottiin SWOT-analyysi huomioiden perusteella. Vastausten perusteella Live Nation Finlandille tehtiin myös vaihtoehtoinen osallistamista kuvaava kaavio ja aikajana, joka kuvaa fanien mahdollisia tehtäviä tuotannon eri vaiheissa. Työssä selvisi, että fanien kanssa voidaan tehdä yhteistyötä tulevaisuudessa. Fanit nähdään innostuneina ja asialleen omistautuneina. Erityisesti markkinoinnissa faneille voidaan antaa isokin rooli. Yhteistyöhön liittyy tosin varsin isoja uhkia, jonka takia yhteistyökumppanuuden laajentaminen markkinoinnin ulkopuolelle nähdään haasteellisena. Yhteistyön heikkoutena ovat tiukat säännöt tapahtuma-alalla, jonka takia faneille ei voida antaa osallisuuden määritelmää vastaavaa täydellistä osalllisuutta. Osallisuus voidaan kuitenkin saavuttaa hieman soveltamalla Live Nation Finlandille sopivalla tavalla.