Perheiden tukeminen päiväkodin aloituksessa : aloitusopas päiväkoti Naperonummen uusille perheille
Forsman, Hanna (2016)
Forsman, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046152
Tiivistelmä
Toiminnallisen kehittämishankkeeni toimeksiantajana toimi yksityinen päiväkoti Naperonummi. Heillä ei ollut vielä päiväkodin aloitusopasta perheille, joten päätin toteuttaa heidän toiveensa ja tehdä sellaisen heille. Oppaaseen toivottiin laitettavan kuvaukset Naperonummen päiväkodista ja sen erityispiirteistä, päiväkodin aloitukseen liittyviä asioita kuten mukaan pakattavat asiat, lapsien reagoiminen aloitukseen sekä vinkkejä miten aloituksesta saataisiin tehtyä helpompi.
Tavoitteenani oli tehdä tuotoksestani mahdollisimman hyvä ja hyödyllinen niin perheille, kuin päiväkodin työntekijöillekin. Pyrin kirjoittamaan tekstin mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti, että se olisi kaikille ymmärrettävää, vaikka ei tuntisikaan päiväkotia entuudestaan.
Materiaalin opasta varten keräsin aluksi muiden päiväkotien aloitusoppaiden pohjalta, jonka jälkeen yhdessä toisen päiväkodin johtajan kanssa kävimme keräämäni tiedot läpi ja päätimme mitkä asiat tulisivat juuri Naperonummen oppaaseen. Tämän jälkeen tuli aika syventää tietoja juttelemalla Naperonummen työntekijöiden kanssa sekä etsimällä tietoa internetistä. Materiaalien hankinnan jälkeen kokosin oppaan. Kun olin saanut kirjoitettua kaiken valmiiksi, viimeistelin aloitusoppaan vielä kuvien kanssa, jotta sain siitä havainnollistavamman ja kiinnostavamman. Tämän jälkeen aloitusopas oli valmis.
Tuotoksen lisäksi kehityshankkeeseen kuuluu tietoperustaosio, jonka päätin jakaa kahteen osioon. Ensimmäinen osio kertoo päiväkodista perheille annettavana palveluna; mikä päiväkoti on ja mitä siellä tehdään, mitä on varhaiskasvatus sekä millaista on työntekijöiden ja vanhempien välinen yhteistyö. Toinen osio puolestaan kertoo päiväkodin aloituksesta. Tämän osion aloittaa lapsen hoitajaansa muodostamat kiintymyssuhteiden kuvaukset ja niiden vaikutukset lapseen. Seuraavaksi kuvataan päiväkotiryhmän vaikutuksia lapseen ja lopuksi kuvaus päiväkodin aloituksesta ja asioista joita siihen liittyy.
Kehittämishankkeeni loppuun pohdin vielä omaa työskentelyäni, hankkeen eettisiä puolia sekä ammatillista kasvuani.
Tavoitteenani oli tehdä tuotoksestani mahdollisimman hyvä ja hyödyllinen niin perheille, kuin päiväkodin työntekijöillekin. Pyrin kirjoittamaan tekstin mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti, että se olisi kaikille ymmärrettävää, vaikka ei tuntisikaan päiväkotia entuudestaan.
Materiaalin opasta varten keräsin aluksi muiden päiväkotien aloitusoppaiden pohjalta, jonka jälkeen yhdessä toisen päiväkodin johtajan kanssa kävimme keräämäni tiedot läpi ja päätimme mitkä asiat tulisivat juuri Naperonummen oppaaseen. Tämän jälkeen tuli aika syventää tietoja juttelemalla Naperonummen työntekijöiden kanssa sekä etsimällä tietoa internetistä. Materiaalien hankinnan jälkeen kokosin oppaan. Kun olin saanut kirjoitettua kaiken valmiiksi, viimeistelin aloitusoppaan vielä kuvien kanssa, jotta sain siitä havainnollistavamman ja kiinnostavamman. Tämän jälkeen aloitusopas oli valmis.
Tuotoksen lisäksi kehityshankkeeseen kuuluu tietoperustaosio, jonka päätin jakaa kahteen osioon. Ensimmäinen osio kertoo päiväkodista perheille annettavana palveluna; mikä päiväkoti on ja mitä siellä tehdään, mitä on varhaiskasvatus sekä millaista on työntekijöiden ja vanhempien välinen yhteistyö. Toinen osio puolestaan kertoo päiväkodin aloituksesta. Tämän osion aloittaa lapsen hoitajaansa muodostamat kiintymyssuhteiden kuvaukset ja niiden vaikutukset lapseen. Seuraavaksi kuvataan päiväkotiryhmän vaikutuksia lapseen ja lopuksi kuvaus päiväkodin aloituksesta ja asioista joita siihen liittyy.
Kehittämishankkeeni loppuun pohdin vielä omaa työskentelyäni, hankkeen eettisiä puolia sekä ammatillista kasvuani.