Digitaalinen markkinointisuunnitelma : Case: Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy
Leppänen, Marianna (2016)
Leppänen, Marianna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056355
Tiivistelmä
Onnistunut digitaalinen markkinointiviestintä vaatii huolellista suunnitelmallisuutta, ja tähän kiinnitettiin opinnäytetyössä erityistä huomiota. Opinnäytetyö antaa yrityslähtöisiä käytännön vinkkejä digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyössä huomioitiin digitaalisen markkinoinnin muutokset sekä korostettiin digitaalisen markkinoinnin suunnittelun jatkuvuuden merkitystä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:lle digitaali-sen markkinoinnin suunnitelma, johon on koottu juuri toimeksiantajayritykselle sopivat digitaalisen markkinoinnin työkalut teoriaan pohjautuen sekä työntekijöiden kyselylomakkeen analysoinnin perusteella. Digitaalisessa markkinointisuunnitelmassa keskityttiin yksityishenkilöihin, eli opinnäytetyössä ei käsitellä ryhmäasiakkaille esimerkiksi yhteisöille tai yritykselle tarkoitettuja markkinoinnin keinoja. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena.
Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin, kuinka markkinointi ja erityisesti digitaali-nen markkinointi ovat muuttuneet sekä millaisia vaatimuksia niihin kohdistuu nykyisin. Lisäksi selvitettiin, millaisia digitaalisia työkaluja yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan ja miten. Teoreettinen osuus pohjautuu kirjallisuuteen sekä erilaisiin ajankohtaisiin verkkojulkaisuihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka avulla toimeksiantajayritys kykenee yhtenäistämään sekä kehittämään omaa digitaalista markkinointiaan. Toimeksiantajan pyynnöstä suunnitelma on salainen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:lle digitaali-sen markkinoinnin suunnitelma, johon on koottu juuri toimeksiantajayritykselle sopivat digitaalisen markkinoinnin työkalut teoriaan pohjautuen sekä työntekijöiden kyselylomakkeen analysoinnin perusteella. Digitaalisessa markkinointisuunnitelmassa keskityttiin yksityishenkilöihin, eli opinnäytetyössä ei käsitellä ryhmäasiakkaille esimerkiksi yhteisöille tai yritykselle tarkoitettuja markkinoinnin keinoja. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena.
Teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin, kuinka markkinointi ja erityisesti digitaali-nen markkinointi ovat muuttuneet sekä millaisia vaatimuksia niihin kohdistuu nykyisin. Lisäksi selvitettiin, millaisia digitaalisia työkaluja yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan ja miten. Teoreettinen osuus pohjautuu kirjallisuuteen sekä erilaisiin ajankohtaisiin verkkojulkaisuihin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka avulla toimeksiantajayritys kykenee yhtenäistämään sekä kehittämään omaa digitaalista markkinointiaan. Toimeksiantajan pyynnöstä suunnitelma on salainen.