Kiertomatkailua nuorille aikuisille : matkatoimiston tuella kulttuurin kehtoon
Rontu, Heli; Viitasalo, Mira (2016)
Rontu, Heli
Viitasalo, Mira
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056365
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asiakassegmenttinä 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten motiiveja matkustaa. Kehitettiin uutta matkailukonseptia, jota matkatoimistot voisivat nuorille asiakkaille tarjota. Opinnäytetyö tehtiin suomalaisen matkailualan yrityksen Oy Aurinkomatkat Ab:n kanssa, vastaamaan mahdollisesti heidän tulevaisuuden tarpeisiinsa matkatoimistoalalla.
Asiakassegmenttien toiveita ja ajatuksia uudesta kiertomatkailukonseptista kartoitettiin kyselylomakkeella. Kyselylomaketta jaettiin sosiaalisessa mediassa, sillä nuoret matkailijat oli helppo tavoittaa erilaisista matkailuryhmistä. Kyselylomake koottiin ja hyväksyttiin Oy Aurinkomatkat Ab:n tuotekehityspäällikön kanssa ja lomake oli auki Internetissä 22.9–06.10.2015. Matkapakettien muutosta vuosikymmenien saatossa kartoitettiin asiantuntijahaastattelulla.
Tutkimusta varten kerättiin paljon teoriaa tuotteistamisesta, matkailusta ja matkustusmotiiveista. Ne tarjosivat tukea haastatteluun ja kyselyanalyysiin. Tutkimuksessa siis käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tässä tutkimuksessa esiteltiin kolmen eri matkatoimiston Singapore–Bali-kiertomatkat, ja kyselyn vastausten perusteella koottiin uusi matkapaketti. Budjettiin ja hintaan ei oteta kantaa. Tarkoituksena oli perustaa hyvä runko, mistä lähteä rakentamaan, ja tarjota ideoita Aurinkomatkojen tuotekehittäjille.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksistä tärkein oli alusta alkaen, onko tällainen matkakonsepti mahdollista matkatoimiston kautta. Tutkimusten aikana tuli vastauksia puolesta ja vastaan. Vastaavanlaista ei ole onnistuttu rakentamaan tarpeeksi edulliseksi nuorille, ja juuri siihen ongelmaan on pureuduttu eniten uutta matkapakettia kootessa. Kyselyllä saatiin selville, että tällaiselle matkailu-konseptille on kuitenkin kysyntää.
Asiakassegmenttien toiveita ja ajatuksia uudesta kiertomatkailukonseptista kartoitettiin kyselylomakkeella. Kyselylomaketta jaettiin sosiaalisessa mediassa, sillä nuoret matkailijat oli helppo tavoittaa erilaisista matkailuryhmistä. Kyselylomake koottiin ja hyväksyttiin Oy Aurinkomatkat Ab:n tuotekehityspäällikön kanssa ja lomake oli auki Internetissä 22.9–06.10.2015. Matkapakettien muutosta vuosikymmenien saatossa kartoitettiin asiantuntijahaastattelulla.
Tutkimusta varten kerättiin paljon teoriaa tuotteistamisesta, matkailusta ja matkustusmotiiveista. Ne tarjosivat tukea haastatteluun ja kyselyanalyysiin. Tutkimuksessa siis käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tässä tutkimuksessa esiteltiin kolmen eri matkatoimiston Singapore–Bali-kiertomatkat, ja kyselyn vastausten perusteella koottiin uusi matkapaketti. Budjettiin ja hintaan ei oteta kantaa. Tarkoituksena oli perustaa hyvä runko, mistä lähteä rakentamaan, ja tarjota ideoita Aurinkomatkojen tuotekehittäjille.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksistä tärkein oli alusta alkaen, onko tällainen matkakonsepti mahdollista matkatoimiston kautta. Tutkimusten aikana tuli vastauksia puolesta ja vastaan. Vastaavanlaista ei ole onnistuttu rakentamaan tarpeeksi edulliseksi nuorille, ja juuri siihen ongelmaan on pureuduttu eniten uutta matkapakettia kootessa. Kyselyllä saatiin selville, että tällaiselle matkailu-konseptille on kuitenkin kysyntää.