Visuaalinen markkinointi ja mainonta kansainvälisillä messuilla
Peltola, Merika (2016)
Peltola, Merika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056360
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tuottaa konkreettista tietoa siitä, miten yleisesti kansainvälisillä messuilla markkinoidaan ja mainostetaan sekä minkälaisia osastot ovat visuaalisuudeltansa. Näitä tietoja vertailtiin suomen osaston tietoihin ja pohdittiin, miksi juuri tietty yhdistelmä takasi paremman tuloksen kuin jokin toinen. Työssä tutkittavina messuina olivat Saksan Kölnissä joka toinen vuosi järjestettävät Anuga-messut, jotka pidettiin 10-14.10.2015.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena FP-Kotaja Oy:lle, joka toimi työn tilaajana. Työssä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmistä erityisesti havainnointia ja analysointia. Työn materiaaleina oli messuilta otettuja kuvia, havainnoituja asioita sekä infolehtisiä. Näiden pohjalta muodostettiin käsityksiä siitä, mitkä keinot toimivat toisia paremmin ja mitkä vaikuttivat miellyttävämmiltä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin b2b eli business to business markkinointia, brändiä, mainostamista kansainvälisillä markkinoilla ja visuaalista ilmettä. Teoriaosuus käsiteltiin kansainvälisten markkinoiden näkökulmasta, jossa pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten kulttuurien vaikutukset ja vaatimukset kansainvälisessä liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös verbaalista ja non-verbaalista viestintää, koska osa ostostapahtumiin ja yhteistyösopimuksiin johtavissa ajatuksissa tulee suoraan alitajunnasta. Kulttuurimme määrittelee paljolti, miten käyttäydymme, suhtaudumme toisiin sekä miten hoidamme liiketoimintaa.
Toisessa osassa käsiteltiin messuilta hankittua materiaalia, erityisesti kuvia, erilaisia mainoslehtisiä sekä paikan päällä tehtyjä havainnointeja. Nämä messuilta kerätyt materiaalit jaettiin eri osioihin visuaalisuuden ja markkinoinnin perusteella. Eri osioihin jaotelluista materiaaleista analysointiin muun muassa värimaailmaa, erilaisten elementtien käyttöä, yleisesti visuaalisuutta, mainoslehtisten käyttöä, oman kansallisuuden korostamista sekä yleistä markkinointia ständillä. Näitä tietoja verrattiin Suomen osaston tietoihin ja pohdittiin, mitkä asiat vaikuttivat siihen, mikä houkutteli parhaiten suuren määrän vierailijoita ständille ja, mitkä ratkaisut auttoivat kiinnittämään vierailijoiden huomion. Lopuksi pohdittiin miten Suomi ja erityisesti
FP-Kotaja Oy voisivat kehittää ständejänsä, jotta tulevaisuudessa yhä useampi vierailisi heidän ständeillänsä eri messuilla.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena FP-Kotaja Oy:lle, joka toimi työn tilaajana. Työssä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmistä erityisesti havainnointia ja analysointia. Työn materiaaleina oli messuilta otettuja kuvia, havainnoituja asioita sekä infolehtisiä. Näiden pohjalta muodostettiin käsityksiä siitä, mitkä keinot toimivat toisia paremmin ja mitkä vaikuttivat miellyttävämmiltä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin b2b eli business to business markkinointia, brändiä, mainostamista kansainvälisillä markkinoilla ja visuaalista ilmettä. Teoriaosuus käsiteltiin kansainvälisten markkinoiden näkökulmasta, jossa pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten kulttuurien vaikutukset ja vaatimukset kansainvälisessä liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös verbaalista ja non-verbaalista viestintää, koska osa ostostapahtumiin ja yhteistyösopimuksiin johtavissa ajatuksissa tulee suoraan alitajunnasta. Kulttuurimme määrittelee paljolti, miten käyttäydymme, suhtaudumme toisiin sekä miten hoidamme liiketoimintaa.
Toisessa osassa käsiteltiin messuilta hankittua materiaalia, erityisesti kuvia, erilaisia mainoslehtisiä sekä paikan päällä tehtyjä havainnointeja. Nämä messuilta kerätyt materiaalit jaettiin eri osioihin visuaalisuuden ja markkinoinnin perusteella. Eri osioihin jaotelluista materiaaleista analysointiin muun muassa värimaailmaa, erilaisten elementtien käyttöä, yleisesti visuaalisuutta, mainoslehtisten käyttöä, oman kansallisuuden korostamista sekä yleistä markkinointia ständillä. Näitä tietoja verrattiin Suomen osaston tietoihin ja pohdittiin, mitkä asiat vaikuttivat siihen, mikä houkutteli parhaiten suuren määrän vierailijoita ständille ja, mitkä ratkaisut auttoivat kiinnittämään vierailijoiden huomion. Lopuksi pohdittiin miten Suomi ja erityisesti
FP-Kotaja Oy voisivat kehittää ständejänsä, jotta tulevaisuudessa yhä useampi vierailisi heidän ständeillänsä eri messuilla.