Motoristen perustaitojen havainnointi ja videointi 2–12-vuotiailta
Alppi, Anu (2016)
Alppi, Anu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa eri-ikäisten lasten motorisia perustaitoja esittelevät videot ja työstää videoista kirjallinen analyysi. Videot tulevat Varalan urheiluopistolle opetuskäyttöön.
Taustana työlle oli toimeksianto Varalan urheiluopistolta. Videoitaviksi motorisiksi perustaidoiksi valittiin juokseminen, hyppääminen, pienen pallon heittäminen, pallon potkaiseminen sekä pyöriminen, jota havainnoitiin kuperkeikan avulla. Kuvattavat lapset olivat iältään 2–12-vuotiaita. Tavoitteena oli videoiden avulla tuoda esille taidon kehittymisen eri vaiheet eri-ikäisillä lapsilla. Vaiheista käytettiin nimikkeitä alkeisvaihe, perusvaihe sekä kehittynyt vaihe.
Työn toteutustapa oli videointi sekä videoiden analysointi kirjallisesti. Videointi suoritettiin sivusuunnasta kuvattaviin nähden ja videointiin käytettiin tabletti-laitteita. Lasten taidon kehittymisen eri vaiheita havainnoitiin videoilta ja niitä analysoitiin käyttäen apuna Arja Sääkslahden kirjaa Liikunta varhaiskasvatuksessa (2015).
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa analysoitiin videoitaviksi valitut viisi motorista perustaitoa jokaiselta lapselta. Tarkoituksena oli selvittää missä taidon kehittymisen vaiheessa kyseinen lapsi oli kuvaushetkellä. Työn tuloksissa selvisi, että lasten ikä ei ollut suoraan yhteydessä lasten taitotasoon eivätkä taidon kehittymisen vaiheet olleet suoraan kronologisesti yhteydessä lasten ikään. Suoritusten analysointi jätettiin toimeksiantajan pyynnöstä videomateriaalista pois, koska videoita tullaan mahdollisesti käyttämään liikunta-alan opiskelijoiden tenttimateriaalina.
Taustana työlle oli toimeksianto Varalan urheiluopistolta. Videoitaviksi motorisiksi perustaidoiksi valittiin juokseminen, hyppääminen, pienen pallon heittäminen, pallon potkaiseminen sekä pyöriminen, jota havainnoitiin kuperkeikan avulla. Kuvattavat lapset olivat iältään 2–12-vuotiaita. Tavoitteena oli videoiden avulla tuoda esille taidon kehittymisen eri vaiheet eri-ikäisillä lapsilla. Vaiheista käytettiin nimikkeitä alkeisvaihe, perusvaihe sekä kehittynyt vaihe.
Työn toteutustapa oli videointi sekä videoiden analysointi kirjallisesti. Videointi suoritettiin sivusuunnasta kuvattaviin nähden ja videointiin käytettiin tabletti-laitteita. Lasten taidon kehittymisen eri vaiheita havainnoitiin videoilta ja niitä analysoitiin käyttäen apuna Arja Sääkslahden kirjaa Liikunta varhaiskasvatuksessa (2015).
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa analysoitiin videoitaviksi valitut viisi motorista perustaitoa jokaiselta lapselta. Tarkoituksena oli selvittää missä taidon kehittymisen vaiheessa kyseinen lapsi oli kuvaushetkellä. Työn tuloksissa selvisi, että lasten ikä ei ollut suoraan yhteydessä lasten taitotasoon eivätkä taidon kehittymisen vaiheet olleet suoraan kronologisesti yhteydessä lasten ikään. Suoritusten analysointi jätettiin toimeksiantajan pyynnöstä videomateriaalista pois, koska videoita tullaan mahdollisesti käyttämään liikunta-alan opiskelijoiden tenttimateriaalina.
