Yritysasiakkaiden pysyvyys vakuutusyhtiön haasteena
Leino, Anni (2016)
Leino, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605076493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605076493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n yritysasiakkaat olivat siirtäneet vakuutuksensa toiseen yhtiöön ja miten asiakaspysyvyyttä voitaisiin tämän tiedon avulla parantaa. Lisäksi selvitettiin, voitaisiinko menetetyt asiakkaat voittaa vielä takaisin.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan vakuutusta palveluna ja yritysasiakkaiden käyttäytymistä vakuutusalalla. Lisäksi käydään läpi asiakaspysyvyyden tekijöitä yleisellä tasolla ja vakuutusalan näkökulmasta. Teoriaosuudessa nousi esille, että vakuutus on yksi aineettomimpia palveluita ja se sisältää koko siihen liittyvän asiakassuhteen. Yritysasiakkaiden vakuutustarpeet ovat moninaisia ja ne eroavat henkilöasiakkaiden tarpeista. Asiakaspysyvyyteen vaikuttavat useat eri tekijät, kuten asiakkaiden tyytyväisyys, uskollisuus ja kokemus yhtiön heille tuottamasta arvosta. Lisäksi käytiin läpi vakuutusyhtiön vaihdon eri skenaarioita.
Tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. 25 entistä yritysasiakasta haastateltiin puhelimen välityksellä puolistrukturoitua haastattelurunkoa käyttäen. Haastattelut olivat noin 10-15 minuutin mittaisia.
Asiakaspysyvyyteen vaikuttivat monet eri tekijät.
Vakuutuksia oli siirretty kilpaileviin yhtiöihin hinnan, bonusten, vakuutuksen sisällön, keskittämisen tai tyytymättömyyden vuoksi. Muita syitä vakuutusten siirtoon olivat kilpailijan aktiivinen myyntityö, yhteydenpidon puute, yhteyshenkilön kaipuu sekä konttoreiden lopettaminen. Syyt siirtoon olivat pitkälti samat kuin teoriaosuudessa, mutta jotkin nousivat vasta haastatteluissa esille. Asiakastyytyväisyys ei ollut riittävä tekijä pysyvyyden ylläpitämisessä. Asiakkaat kaipasivat muun muassa parannuksia nettiympäristöön, aiempaa aktiivisempaa yhteydenpitoa ja omaa yhteyshenkilöä. Harvat haastatellut poissulkivat Ifin vaihtoehtoisena yhtiönä jatkossa. Kaksi haastateltua toivoi, että If olisi heihin lähiaikoina yhteydessä vakuutusasioissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan vakuutusta palveluna ja yritysasiakkaiden käyttäytymistä vakuutusalalla. Lisäksi käydään läpi asiakaspysyvyyden tekijöitä yleisellä tasolla ja vakuutusalan näkökulmasta. Teoriaosuudessa nousi esille, että vakuutus on yksi aineettomimpia palveluita ja se sisältää koko siihen liittyvän asiakassuhteen. Yritysasiakkaiden vakuutustarpeet ovat moninaisia ja ne eroavat henkilöasiakkaiden tarpeista. Asiakaspysyvyyteen vaikuttavat useat eri tekijät, kuten asiakkaiden tyytyväisyys, uskollisuus ja kokemus yhtiön heille tuottamasta arvosta. Lisäksi käytiin läpi vakuutusyhtiön vaihdon eri skenaarioita.
Tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. 25 entistä yritysasiakasta haastateltiin puhelimen välityksellä puolistrukturoitua haastattelurunkoa käyttäen. Haastattelut olivat noin 10-15 minuutin mittaisia.
Asiakaspysyvyyteen vaikuttivat monet eri tekijät.
Vakuutuksia oli siirretty kilpaileviin yhtiöihin hinnan, bonusten, vakuutuksen sisällön, keskittämisen tai tyytymättömyyden vuoksi. Muita syitä vakuutusten siirtoon olivat kilpailijan aktiivinen myyntityö, yhteydenpidon puute, yhteyshenkilön kaipuu sekä konttoreiden lopettaminen. Syyt siirtoon olivat pitkälti samat kuin teoriaosuudessa, mutta jotkin nousivat vasta haastatteluissa esille. Asiakastyytyväisyys ei ollut riittävä tekijä pysyvyyden ylläpitämisessä. Asiakkaat kaipasivat muun muassa parannuksia nettiympäristöön, aiempaa aktiivisempaa yhteydenpitoa ja omaa yhteyshenkilöä. Harvat haastatellut poissulkivat Ifin vaihtoehtoisena yhtiönä jatkossa. Kaksi haastateltua toivoi, että If olisi heihin lähiaikoina yhteydessä vakuutusasioissa.