Ravintola Tillikan markkinointi sosiaalisessa mediassa
Korhonen, Samuli (2016)
Korhonen, Samuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaiseen markkinointiin ravintola Tillikan tulisi käyttää sosiaalista mediaa. Tavoitteena oli kartoittaa minkälaisia sosiaalisen median kanavia asiakkaat käyttävät ja kuinka niitä käytetään. Näiden tietojen avulla selvitettiin, onko Tillikka näkyvillä oikeissa markkinointipaikoissa, ja onko markkinointimateriaali oikeanlaista. Tutkimuksen avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin, mutta se antoi myös uusia kysymyksiä
Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2016 toimeksiantona Ravintola Tillikalle. Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä, joka tehtiin kahtena päivänä Tillikassa. Kyselyyn vastasi sekä illallis-, että lounasiakkaita. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen tukena oli markkinoinnin 4P-mallista johdettu CREF-malli, sekä teoriaa sosiaalisen median markkinoinnista ja internet-markkinoinnista. Teoriaa varten haastateltiin myös yhtä markkinoinnin asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulos vastasi opinnäytetyön tarkoitukseen ja tavoitteisiin. Tulokseksi saatiin käsitys asiakkaiden käyttämistä sosiaalisen median kanavista ja siitä kuinka paljon asiakkaat niitä käyttävät. Tillikka oli näkyvillä monissa asiakkaiden käyttämissä sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että kaikkia ei voi miellyttää vaan markkinoinnissa on käytettävä omaa linjaa. Oma linja on sitä mitä ravintola pohjimmiltaan edustaa. Tillikan sosiaalisen median markkinoinnin tulee olla informatiivista ja ajankohtaista.
Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2016 toimeksiantona Ravintola Tillikalle. Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä, joka tehtiin kahtena päivänä Tillikassa. Kyselyyn vastasi sekä illallis-, että lounasiakkaita. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen tukena oli markkinoinnin 4P-mallista johdettu CREF-malli, sekä teoriaa sosiaalisen median markkinoinnista ja internet-markkinoinnista. Teoriaa varten haastateltiin myös yhtä markkinoinnin asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulos vastasi opinnäytetyön tarkoitukseen ja tavoitteisiin. Tulokseksi saatiin käsitys asiakkaiden käyttämistä sosiaalisen median kanavista ja siitä kuinka paljon asiakkaat niitä käyttävät. Tillikka oli näkyvillä monissa asiakkaiden käyttämissä sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että kaikkia ei voi miellyttää vaan markkinoinnissa on käytettävä omaa linjaa. Oma linja on sitä mitä ravintola pohjimmiltaan edustaa. Tillikan sosiaalisen median markkinoinnin tulee olla informatiivista ja ajankohtaista.