Jääkiekko-ottelutapahtuman kiinnostavuus ja kehittäminen : Mikkelin Jukurit
Moilanen, Henrik (2016)
Moilanen, Henrik
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096754
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Mikkelin Jukureiden ottelutapahtuman kiinnostavuutta lapsiperheiden, korkeasti koulutettujen sekä nuorten aikuisten keskuudessa. Työn lähtökohtana oli kesäkuussa 2015 julkaistu bränditutkimus ja tunnistettu katsojamäärä ottelutapahtumissa. Tutkimuskysymys muotoiltiin muotoon: Mikä tekee jääkiekko- ottelutapahtumasta houkuttelevan?
Työn teoriaosa perustuu asiakkaan ostokäyttäytymiseen, sekä ottelutapahtuman johtamiseen. Näiden pohjalta tarkastellaan kuluttajan ja palveluntarjoajan kohtaamista. Näihin päädyin haastattelemalla Jukureiden toimitusjohtajaa Harri Tammiruusua tutkimusongelmaa selvittäessäni sekä käymällä läpi bränditutkimuksen tutkimusraporttia.
Tutkimuksen suoritin ryhmäkeskusteluina 9.–10.12.2015, joissa oli yhteensä 10 osallistujaa kahdessa 5 hengen ryhmässä. Keskusteluiden rungon rakensin tutkimusongelman ympärille johtamalla keskustelua seuraavien aihepiirien ympärille: Minkälainen on kiinnostava yleisötapahtuma? Mikä tekee siitä houkuttelevan lapsiperheen silmissä? Mitä mielikuvia sinulla on Jukureiden ottelutapahtumasta? Jukureiden ottelutapahtuma lapsiperheen silmin? Mitä asioita haluaisit nähdä tulevaisuuden yleisötapahtumassa? Mikä kannustaa hankkimaan jäsenyyden/ kausikortin?
Tuloksissa esiin nousivat viihtyvyyttä ja houkuttelevuutta parantavat tekijät olivat oheispalveluiden kehittäminen lapsiperheille sekä tuotteen ja palvelun vastaaminen hintaan. Ryhmän jäsenten näkemyksen mukaan, nykyisen tuotteen hinnoittelu oli lapsiperheen näkökulmasta liian kallis. Keskusteluissa nousi esille vahvasti myös jonottaminen tapahtuman eri vaiheissa, kuten lipunostossa ja ravintolapalveluissa. Jukureiden ottelutapahtuma nykyisellään koettiin vaisuksi, tapahtuma ei herätä tunteita johtuen osaltaan paikallisen värin puuttumisesta joukkueen pelaajistosta. Toimintaympäristö koettiin hyväksi ja toimivaksi uudistetun jäähallin myötä.
Toiminnan kehittäminen sai hyviä kehitysideoita osakseen. Tärkeimpinä näistä olivat lapsille suunnattujen aktiviteettien ja palveluiden parantaminen, joihin osaltaan liittyy myös kaikille katsojille suunnattujen teematapahtumien kehittäminen. Ottelutapahtuman ympärille toivottiin rakennettavan katsojien aktivointitapoja. Kausikortin hankkimista ja ostopäätöstä helpottamaan ratkaisuksi ehdotettiin lisäpalveluiden tuottamista sekä mahdollisten uusien kausikorttimallien luomista, joka madaltaa ostopäätöksen syntyä
Työn teoriaosa perustuu asiakkaan ostokäyttäytymiseen, sekä ottelutapahtuman johtamiseen. Näiden pohjalta tarkastellaan kuluttajan ja palveluntarjoajan kohtaamista. Näihin päädyin haastattelemalla Jukureiden toimitusjohtajaa Harri Tammiruusua tutkimusongelmaa selvittäessäni sekä käymällä läpi bränditutkimuksen tutkimusraporttia.
Tutkimuksen suoritin ryhmäkeskusteluina 9.–10.12.2015, joissa oli yhteensä 10 osallistujaa kahdessa 5 hengen ryhmässä. Keskusteluiden rungon rakensin tutkimusongelman ympärille johtamalla keskustelua seuraavien aihepiirien ympärille: Minkälainen on kiinnostava yleisötapahtuma? Mikä tekee siitä houkuttelevan lapsiperheen silmissä? Mitä mielikuvia sinulla on Jukureiden ottelutapahtumasta? Jukureiden ottelutapahtuma lapsiperheen silmin? Mitä asioita haluaisit nähdä tulevaisuuden yleisötapahtumassa? Mikä kannustaa hankkimaan jäsenyyden/ kausikortin?
Tuloksissa esiin nousivat viihtyvyyttä ja houkuttelevuutta parantavat tekijät olivat oheispalveluiden kehittäminen lapsiperheille sekä tuotteen ja palvelun vastaaminen hintaan. Ryhmän jäsenten näkemyksen mukaan, nykyisen tuotteen hinnoittelu oli lapsiperheen näkökulmasta liian kallis. Keskusteluissa nousi esille vahvasti myös jonottaminen tapahtuman eri vaiheissa, kuten lipunostossa ja ravintolapalveluissa. Jukureiden ottelutapahtuma nykyisellään koettiin vaisuksi, tapahtuma ei herätä tunteita johtuen osaltaan paikallisen värin puuttumisesta joukkueen pelaajistosta. Toimintaympäristö koettiin hyväksi ja toimivaksi uudistetun jäähallin myötä.
Toiminnan kehittäminen sai hyviä kehitysideoita osakseen. Tärkeimpinä näistä olivat lapsille suunnattujen aktiviteettien ja palveluiden parantaminen, joihin osaltaan liittyy myös kaikille katsojille suunnattujen teematapahtumien kehittäminen. Ottelutapahtuman ympärille toivottiin rakennettavan katsojien aktivointitapoja. Kausikortin hankkimista ja ostopäätöstä helpottamaan ratkaisuksi ehdotettiin lisäpalveluiden tuottamista sekä mahdollisten uusien kausikorttimallien luomista, joka madaltaa ostopäätöksen syntyä