Vikaindikaattorit Elenian jakeluverkossa
Sahila, Ari (2016)
Sahila, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096739
Tiivistelmä
Energiaviraston määrittämät linjaukset sähkönlaadun ja toimintavarmuuden luotettavuudesta ajavat sähköverkkoyhtiöt investoimaan uusiin ja aikaisempaa tehokkaampiin verkostoratkaisuihin. Verkon automaatioratkaisut lisääntyvät koko ajan, samalla kun uusia toimintavarmuutta parantavia ratkaisuja etsitään. Sähköverkon toimintavarmuutta parantavia vikaindikaattoreita tutkittiin Elenia Oy:ssä vuonna 2015 alkaneessa pilottihankkeessa. Tämän työn keskeisimpänä tarkoituksena oli kartoittaa pilotissa kerättyjen tietojen pohjalta vikaindikaattorien toiminnalliset edellytykset sekä luoda kattava prosessiohje vikaindikaattorien ja kaukokäyttömuuntamoiden käyttöönotolle. Työn tavoitteena oli määrittää, ovatko vikaindikaattorit luotettavuudeltaan tarpeeksi korkealla tasolla otettavaksi tuotantokäyttöön ja osaksi Elenian rakennusprosessia.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluita, indikaattori valmistajien tekemiä ohjeita sekä indikaattorien tehdastesteissä saatuja tuloksia. Kirjallista materiaalia vikaindikaattoreista ei juuri ole. Asiantuntijahaastatteluilla haluttiin saada kattava käsitys Elenian rakennusprosessista sekä mielipiteitä ja kehitysehdotuksia indikaattorien käytöstä ja toiminnasta eri osapuolten kannalta. Indikaattorien ohjeista ja tehdastesteissä kerätyn tiedon perusteella saatiin luotua kattava käsitys indikaattorien ominaisuuksista ja toiminnallisuudesta.
Elenia Oy:n vikaindikaattoripilottiin valittiin kaksi maakaapeliverkon ja yksi ilmajohtoverkon vikaindikaattorivalmistaja. Heidän tarjoamiaan vikaindikointiratkaisuja testattiin ja pyrittiin kehittämään pilotin aikana Elenian vaatimusten mukaiseksi. Vuoden 2015 aikana pilotissa saatujen tulosten perusteella vikaindikaattorit eivät vielä olleet toiminnallisilta edellytyksiltään tarpeeksi luotettavia ja kustannustehokkaita otettavaksi tuotantokäyttöön. Vikaindikaattorien asennukset ja käyttöönotot ovat aiheuttaneet ylimääräisiä ja odottamattomia piilokustannuksia sekä paljon työtä ja maastossa käyntejä monien eri ongelmien ja puutteiden takia.Vikaindikaattoripilottia jatketaan vielä vuoden 2016 ajan, jolloin pyritään saavuttamaan indikaattorien riittävä toiminnallisuus ja luotettavuus tuotantokäyttöä ajatellen.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saatiin täyttymään. Pilotissa havaitut ongelmat, puutteet ja kehityskohdat on käyty työssä yksityiskohtaisesti valmistajittain läpi sekä niille on pohdittu mahdollisia kehitysehdotuksia ja toimintamalleja. Työhön dokumentoidun käyttöönotto-ohjeen pohjalta pystytään tekemään vikaindikaattorien ja kaukokäyttömuuntamoiden käyttöönotot kokonaisuudessaan aina indikaattorien asennuksesta järjestelmätasossa tehtäviin töihin ja käyttöönottoon asti vaaditulla tavalla.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluita, indikaattori valmistajien tekemiä ohjeita sekä indikaattorien tehdastesteissä saatuja tuloksia. Kirjallista materiaalia vikaindikaattoreista ei juuri ole. Asiantuntijahaastatteluilla haluttiin saada kattava käsitys Elenian rakennusprosessista sekä mielipiteitä ja kehitysehdotuksia indikaattorien käytöstä ja toiminnasta eri osapuolten kannalta. Indikaattorien ohjeista ja tehdastesteissä kerätyn tiedon perusteella saatiin luotua kattava käsitys indikaattorien ominaisuuksista ja toiminnallisuudesta.
Elenia Oy:n vikaindikaattoripilottiin valittiin kaksi maakaapeliverkon ja yksi ilmajohtoverkon vikaindikaattorivalmistaja. Heidän tarjoamiaan vikaindikointiratkaisuja testattiin ja pyrittiin kehittämään pilotin aikana Elenian vaatimusten mukaiseksi. Vuoden 2015 aikana pilotissa saatujen tulosten perusteella vikaindikaattorit eivät vielä olleet toiminnallisilta edellytyksiltään tarpeeksi luotettavia ja kustannustehokkaita otettavaksi tuotantokäyttöön. Vikaindikaattorien asennukset ja käyttöönotot ovat aiheuttaneet ylimääräisiä ja odottamattomia piilokustannuksia sekä paljon työtä ja maastossa käyntejä monien eri ongelmien ja puutteiden takia.Vikaindikaattoripilottia jatketaan vielä vuoden 2016 ajan, jolloin pyritään saavuttamaan indikaattorien riittävä toiminnallisuus ja luotettavuus tuotantokäyttöä ajatellen.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saatiin täyttymään. Pilotissa havaitut ongelmat, puutteet ja kehityskohdat on käyty työssä yksityiskohtaisesti valmistajittain läpi sekä niille on pohdittu mahdollisia kehitysehdotuksia ja toimintamalleja. Työhön dokumentoidun käyttöönotto-ohjeen pohjalta pystytään tekemään vikaindikaattorien ja kaukokäyttömuuntamoiden käyttöönotot kokonaisuudessaan aina indikaattorien asennuksesta järjestelmätasossa tehtäviin töihin ja käyttöönottoon asti vaaditulla tavalla.