ICF-luokituksen jalkauttamistyö Kaarinan varhaiskasvatuksessa ja lastenneuvolassa
Kajander, Kati; Lehtinen, Noora (2016)
Kajander, Kati
Lehtinen, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106850
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin kehittämistyö liittyen kansainvälisen ICF-luokituksen (International Classification of Functioning, Disability and Health) käyttöönottoon Kaarinan varhaiskasvatuksessa ja lastenneuvolassa. Kehittämistyössä uudistettiin päivähoidon ja lastenneuvolan yhteistyövälineenä toimivan lomakkeen sisältö ICF-luokituksen mukaiseksi.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda yhdenmukainen kommunikointiväline päivähoitopaikan ja lastenneuvolan välille. ICF on toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus. Se on osa Maailman terveysjärjestön luokitusjärjestelmää, joka on kehitetty kuvaamaan terveyteen liittyviä tekijöitä. ICF-luokituksen avulla kuvataan yksilön toimintakykyä, sitä määritteleviä tekijöitä ja vaikutuksia yksilön elämässä. Koska ICF-luokitus on suunniteltu käytettäväksi usealla eri alalla, se tukee moniammatillisen yhteistyön toteutumista kehittämistyön kontekstissa. Myös Kela suosittaa ICF-luokituksen käyttöönottoa.
Kehittämistyössä toteutettiin yhteistyölomakkeen sisällön siltaus ICF-luokituksen mukaiseksi. Muokkauksen jälkeen toteutettiin lomakkeen koekäyttö päivähoidossa ja lastenneuvolassa. Koekäyttöjakson jälkeen käyttäjiltä kerättiin laadullista palautetta liittyen lomakkeen käytettävyyteen, ulkoasuun ja sisältöön. Palautteen analysoinnissa sovellettiin sisällön analyysia. Esille nousi erityisesti lomakkeen laajuus ja toisaalta yksityiskohtaisuus. Lomake koettiin vaikeaselkoisena ja sen yhteyteen toivottiin käytännönläheisempiä esimerkkejä.
Lomakkeeseen tehtiin muokkauksia palautteen pohjalta. Tämän jälkeen käyttäjiltä kerättiin sähköpostitse kertaalleen kommentteja ja esimerkkejä liittyen muokatun lomakkeen sisältöön. Viimeistelty lomake toimitettiin sähköisessä muodossa Kaarinan varhaiskasvatuksen sekä perhe- ja sosiaalipalveluiden toimijoiden käyttöön.
Kehittämistyössä ICF-luokitus nähtiin kattavana keinona arvioida lapsen kehitystä, sillä se huomioi eri osa-alueet laajasti ja yksityiskohtaisesti. Haasteeksi nousi ICF-luokituksen kielen sovittaminen varhaiskasvatuksen ja terveyspalveluiden ammattilaisten arkeen sopivaksi. Tämä ratkaistiin lisäämällä lomakkeeseen käytännön esimerkkejä osa-alueisiin liittyen. Jatkossa ICF-luokituksen ja siihen liittyvien ilmaismateriaalien käyttöönottoa voi kehittää moniammatillisen kuntoutusprosessin yhteydessä. Sitä käyttäen voidaan selkeyttää ja jopa tehostaa kuntoutusprosessia.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda yhdenmukainen kommunikointiväline päivähoitopaikan ja lastenneuvolan välille. ICF on toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus. Se on osa Maailman terveysjärjestön luokitusjärjestelmää, joka on kehitetty kuvaamaan terveyteen liittyviä tekijöitä. ICF-luokituksen avulla kuvataan yksilön toimintakykyä, sitä määritteleviä tekijöitä ja vaikutuksia yksilön elämässä. Koska ICF-luokitus on suunniteltu käytettäväksi usealla eri alalla, se tukee moniammatillisen yhteistyön toteutumista kehittämistyön kontekstissa. Myös Kela suosittaa ICF-luokituksen käyttöönottoa.
Kehittämistyössä toteutettiin yhteistyölomakkeen sisällön siltaus ICF-luokituksen mukaiseksi. Muokkauksen jälkeen toteutettiin lomakkeen koekäyttö päivähoidossa ja lastenneuvolassa. Koekäyttöjakson jälkeen käyttäjiltä kerättiin laadullista palautetta liittyen lomakkeen käytettävyyteen, ulkoasuun ja sisältöön. Palautteen analysoinnissa sovellettiin sisällön analyysia. Esille nousi erityisesti lomakkeen laajuus ja toisaalta yksityiskohtaisuus. Lomake koettiin vaikeaselkoisena ja sen yhteyteen toivottiin käytännönläheisempiä esimerkkejä.
Lomakkeeseen tehtiin muokkauksia palautteen pohjalta. Tämän jälkeen käyttäjiltä kerättiin sähköpostitse kertaalleen kommentteja ja esimerkkejä liittyen muokatun lomakkeen sisältöön. Viimeistelty lomake toimitettiin sähköisessä muodossa Kaarinan varhaiskasvatuksen sekä perhe- ja sosiaalipalveluiden toimijoiden käyttöön.
Kehittämistyössä ICF-luokitus nähtiin kattavana keinona arvioida lapsen kehitystä, sillä se huomioi eri osa-alueet laajasti ja yksityiskohtaisesti. Haasteeksi nousi ICF-luokituksen kielen sovittaminen varhaiskasvatuksen ja terveyspalveluiden ammattilaisten arkeen sopivaksi. Tämä ratkaistiin lisäämällä lomakkeeseen käytännön esimerkkejä osa-alueisiin liittyen. Jatkossa ICF-luokituksen ja siihen liittyvien ilmaismateriaalien käyttöönottoa voi kehittää moniammatillisen kuntoutusprosessin yhteydessä. Sitä käyttäen voidaan selkeyttää ja jopa tehostaa kuntoutusprosessia.