Barn kan också vara stressade : En kvalitativ undersökning om stress bland barn på daghem
Sjölund, Linda; Lidman, Sofia; Snickars, Malin (2016)
Sjölund, Linda
Lidman, Sofia
Snickars, Malin
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106869
Tiivistelmä
Abstrakt
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka om stress förekommer bland barn på daghem och i så fall hur den tar sig i uttryck. Syftet är också att ge inspiration till pedagoger hur man kan identifiera, stödja och förebygga stress hos barn. De centrala frågeställningarna i denna undersökning är: Vad innebär stress hos barn? Vad beror stress på daghem på? Hur kommer stressen till uttryck? Hur kan man som pedagog förebygga stress på daghem? Hur kan man som pedagog stödja ett barn som är stressat?
I den teoretiska delen beskriver vi bland annat definitioner av stress, hur stress uttrycker sig hos barn samt hur barn reagerar och beter sig i stressiga situationer. Den teoretiska delen behandlar också olika stressorer i barnets vardag i både hemmiljö och daghemsmiljö, hur man som pedagog kan förebygga att stress uppstår hos barn samt en kort beskrivning över metoder som vi själva anser vara stressförebyggande och användbara för pedagoger.
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med fyra informanter, av vilka två var barnskötare och två var barnträdgårdslärare. Resultatet vi fick genom undersökningen är att stress förekommer bland barn på daghem, samtidigt som det är något som inte reflekteras så mycket kring inom dagvården och att det är något som borde uppmärksammas mer för att lättare kunna förebyggas. De som deltog i undersökningen var alla överens om att stress är något negativt och att skapa trygghet på daghemmet är en av pedagogens viktigaste uppgift i det stressförebyggande arbetet. Summary
The purpose of this Bachelor’s thesis is to examine if there's stress among children at daycare. The purpose is also to offer pedagogues inspiration that can help to identify, support and prevent stress among children. The central questions of this thesis is: What does stress mean? What is the reason behind stress at daycare? How does stress in children come to an expression? How can pedagogues prevent stress at daycare? How can pedagogues prevent a child from getting stressed?
In the theoretical section definitions of stress amongst other things have been covered, for example how stress is expressed among children as well as how children react and behave in stressful situations. The theoretical section also covers different causes of stress in the child’s everyday life in both the home environment and the daycare environment as well as how a pedagogue can prevent stress among children and lastly a short description of methods which we personally consider to be stress-preventing and useful to pedagogues.
The research was conducted through qualitative interviews with four informants of whom two were nannies and two were kindergarten teachers. The research showed that stress occurs among children at daycare and that stress is something that should be paid more attention in order to easier prevent it. The participants in the research all agreed that stress is an issue and that creating safety is one of a pedagogue’s most important task in stress-preventing work.
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka om stress förekommer bland barn på daghem och i så fall hur den tar sig i uttryck. Syftet är också att ge inspiration till pedagoger hur man kan identifiera, stödja och förebygga stress hos barn. De centrala frågeställningarna i denna undersökning är: Vad innebär stress hos barn? Vad beror stress på daghem på? Hur kommer stressen till uttryck? Hur kan man som pedagog förebygga stress på daghem? Hur kan man som pedagog stödja ett barn som är stressat?
I den teoretiska delen beskriver vi bland annat definitioner av stress, hur stress uttrycker sig hos barn samt hur barn reagerar och beter sig i stressiga situationer. Den teoretiska delen behandlar också olika stressorer i barnets vardag i både hemmiljö och daghemsmiljö, hur man som pedagog kan förebygga att stress uppstår hos barn samt en kort beskrivning över metoder som vi själva anser vara stressförebyggande och användbara för pedagoger.
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med fyra informanter, av vilka två var barnskötare och två var barnträdgårdslärare. Resultatet vi fick genom undersökningen är att stress förekommer bland barn på daghem, samtidigt som det är något som inte reflekteras så mycket kring inom dagvården och att det är något som borde uppmärksammas mer för att lättare kunna förebyggas. De som deltog i undersökningen var alla överens om att stress är något negativt och att skapa trygghet på daghemmet är en av pedagogens viktigaste uppgift i det stressförebyggande arbetet.
The purpose of this Bachelor’s thesis is to examine if there's stress among children at daycare. The purpose is also to offer pedagogues inspiration that can help to identify, support and prevent stress among children. The central questions of this thesis is: What does stress mean? What is the reason behind stress at daycare? How does stress in children come to an expression? How can pedagogues prevent stress at daycare? How can pedagogues prevent a child from getting stressed?
In the theoretical section definitions of stress amongst other things have been covered, for example how stress is expressed among children as well as how children react and behave in stressful situations. The theoretical section also covers different causes of stress in the child’s everyday life in both the home environment and the daycare environment as well as how a pedagogue can prevent stress among children and lastly a short description of methods which we personally consider to be stress-preventing and useful to pedagogues.
The research was conducted through qualitative interviews with four informants of whom two were nannies and two were kindergarten teachers. The research showed that stress occurs among children at daycare and that stress is something that should be paid more attention in order to easier prevent it. The participants in the research all agreed that stress is an issue and that creating safety is one of a pedagogue’s most important task in stress-preventing work.