Att delta och påverka : En kvalitativ undersökning om föräldrars och barns rätt att påverka dagvården
Nykung, Emma; Löv, Jenna; Sundström, Jessica (2016)
Nykung, Emma
Löv, Jenna
Sundström, Jessica
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106866
Tiivistelmä
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka hur föräldrarna vill delta i och påverka planeringen, genomförandet och utvärderingen av småbarnspedagogiken, i enlighet med den nya lagen om småbarnspedagogik, samt hur pedagogerna beaktar föräldrarnas och barnens rätt att påverka och delta. Centrala frågeställningar är på vilka sätt föräldrar och barn är delaktiga i den småbarnspedagogiska verksamheten, vad dagvårdspersonalen gör för att öka deras delaktighet, hur föräldrarna vill påverka, om det finns gränser för hur mycket föräldrar och barn ska kunna påverka samt hur verksamheten behöver förändras med tanke på den nya lagen om småbarnspedagogik.
I den teoretiska delen behandlas barns och föräldrars delaktighet och inflytande, lagen om småbarnspedagogik, småbarnspedagogik och småbarnsfostran samt föräldrasamarbete. Även olika samarbetsformer beskrivs.
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer. Våra respondenter var tre föräldrar till barn som deltar i småbarnspedagogisk verksamhet och tre pedagoger. Undersökningen visade att barn och föräldrar har möjlighet att vara delaktiga på många olika sätt. Enligt de pedagoger vi har intervjuat behöver inga stora förändringar genomföras med anledning av den nya lagen om småbarnspedagogik. The purpose of our thesis is to research how parents want to participate in and influence the planning, realization and evaluation of the early childhood education, according to the new act of early childhood education, as well as how the teachers pay attention to the parents’ and children’s right to influence and participate. Central questions are in which ways parents and children are participating in the activities of early childhood education, what actions the staff takes to increase their level of participation, how the parents want to influence, whether there are limitations for the amount of influence children and parents should have as well as how the activities need to be altered in consideration of the new act of early childhood education.
The theoretical part discusses children’s and parents’ involvement and influence, the act of early childhood education, early childhood education and parent cooperation. Different forms of cooperation are also described.
The survey was conducted by means of qualitative interviews. Our respondents were three parents to children who participate in early childhood educational activities and three teachers. The survey indicated that children and parents have the opportunity to be involved in many different ways. According to the teachers interviewed, no significant changes are necessary as a result of the new act of early childhood education.
I den teoretiska delen behandlas barns och föräldrars delaktighet och inflytande, lagen om småbarnspedagogik, småbarnspedagogik och småbarnsfostran samt föräldrasamarbete. Även olika samarbetsformer beskrivs.
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer. Våra respondenter var tre föräldrar till barn som deltar i småbarnspedagogisk verksamhet och tre pedagoger. Undersökningen visade att barn och föräldrar har möjlighet att vara delaktiga på många olika sätt. Enligt de pedagoger vi har intervjuat behöver inga stora förändringar genomföras med anledning av den nya lagen om småbarnspedagogik.
The theoretical part discusses children’s and parents’ involvement and influence, the act of early childhood education, early childhood education and parent cooperation. Different forms of cooperation are also described.
The survey was conducted by means of qualitative interviews. Our respondents were three parents to children who participate in early childhood educational activities and three teachers. The survey indicated that children and parents have the opportunity to be involved in many different ways. According to the teachers interviewed, no significant changes are necessary as a result of the new act of early childhood education.