3D-skannerin käyttöönotto ja käyttömahdollisuuksien kartoittaminen
Lindroos, Tero (2016)
Lindroos, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106900
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suorittaa käyttöönotto Tampereen ammattikorkeakoululle hankitulle 3D-skannerille ja tutkia sen käyttömahdollisuuksia oppilaitoksessa ja sen ulkopuolella. Työssä perehdyttiin myös 3D-skannauksen teoriaan, jotta pystyttiin paremmin ymmärtämään laitteen toimintaa. Lisäksi työn tavoitteena oli tuottaa asennusohjeet skannerin ohjelmistolle sekä pikakäyttöohjeet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin eri 3D-skannausmenetelmiä ja vertailtiin niiden etuja ja haittoja. Työssä tutkittiin skannaukseen käytettävien tilojen ja laitteiden toimivuutta, skannerin käyttökohteita koulussa sekä mahdollisia lisähankintojen tarvetta. Opinnäytetyön käyttännön osuus koostui 3D-skannerilla tehdyistä esimerkkiskannauksista ja koulun ulkopuolelta tulleista töistä sekä hankitun skannerin ja toisen valmistajan 3D-skannerin mittausdatan keskinäisestä vertailusta. Lopuksi tehtiin lyhyet ohjeet 3D-skannerin asennuksesta.
Tampereen ammattikorkeakouluun hankittu 3D-skanneri suoriutui hyvin tehdyistä töistä. 3D-skannerin tila on sopiva pienille ja keskisuurille kappaleille. Skannerin käyttössä oleva tietokone olisi syytä päivittää tehokkaampaan versioon. Kahden eri 3D-skannerin mittausdataa ei päästy vertailemaan kattavasti ohjelmiston puutteen vuoksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin eri 3D-skannausmenetelmiä ja vertailtiin niiden etuja ja haittoja. Työssä tutkittiin skannaukseen käytettävien tilojen ja laitteiden toimivuutta, skannerin käyttökohteita koulussa sekä mahdollisia lisähankintojen tarvetta. Opinnäytetyön käyttännön osuus koostui 3D-skannerilla tehdyistä esimerkkiskannauksista ja koulun ulkopuolelta tulleista töistä sekä hankitun skannerin ja toisen valmistajan 3D-skannerin mittausdatan keskinäisestä vertailusta. Lopuksi tehtiin lyhyet ohjeet 3D-skannerin asennuksesta.
Tampereen ammattikorkeakouluun hankittu 3D-skanneri suoriutui hyvin tehdyistä töistä. 3D-skannerin tila on sopiva pienille ja keskisuurille kappaleille. Skannerin käyttössä oleva tietokone olisi syytä päivittää tehokkaampaan versioon. Kahden eri 3D-skannerin mittausdataa ei päästy vertailemaan kattavasti ohjelmiston puutteen vuoksi.