Liikunnan ammattitutkinnon laadun kehittäminen Liikuntakeskus Pajulahdessa
Anttila, Maria (2016)
Anttila, Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaatio on Liikuntakeskus Pajulahti, jossa järjestetään toisen asteen liikuntakoulutusta: nuorisoasteella, aikuiskoulutuksena sekä ammatillisena lisäkoulutuksena. Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jossa keskityttiin ammatillisen lisäkoulutuksen kehittämiseen.
Kehittämistyön tavoitteena oli liikunnan ammattitutkinnon laadun kehittäminen. Opetushallitus päivitti Liikunnan ammattitutkinnon perusteet 1.4.2014. Näiden uusien tutkinnonperusteiden pohjalta Liikuntakeskus Pajulahdessa laadittiin koulutuskokonaisuus liikunnan ammattitutkintoon. Liikunnan ammattitutkinto on aikuisille tarkoitettua ammatillista täydennyskoulutusta, joka tähtää ammattitaidon tunnistamiseen ammattitaidon osoittamisella.Tässä kehittämistyössä selvitettiin keskeiset kehittämiskohteet, jotta koulutuksen laatua pystytään kehittämään oikeaan suuntaan huomioiden koulutuspoliittiset päätökset.
Tutkimusongelma oli: Miten laatua tulisi kehittää liikunnan ammattitutkinnolla Liikuntakeskus Pajulahdessa? Tutkimusongelmaan pyrittiin saamaan vastauksia seuraavien kysymysten kautta:
Mikä on koulutuksen ja tutkinnon suorittamisen nykytila?
Miten koulutusta tulisi kehittää?
Millaiset ovat työelämän odotukset keskeisistä ammattitaidoista, joita tutkinnon suorittajan tulisi hallita?
Miten nykyistä koulutuksen laadunhallintamallia tulisi kehittää?
Tutkimuksellisena lähtökohtana oli laadullinen toimintatutkimus. Tietoa kerättiin koulutuksen keskeisiin osa-alueisiin liittyen. Koulutuksen osa-alueet olivat: 1) Hakeutumisvaihe ja henkilökohtaistaminen 2) Valmistava koulutus 3) Tutkinnon suorittaminen. Aineistoa kerättiin kyselyillä ja ryhmähaastatteluilla sekä ratkaisukeskeisellä ryhmätyöskentelyllä.
Kehitystyön edetessä työstä saatiin tuloksia koulutuksen laadun kehittämiseen sekä menetelmiä laadunhallintaan. Toimintatutkimuksen lopputuotoksena saatiin kehittämiskohteet koulutuksen osa-alueille. Selvennettiin koulutuksen keskeisiä prosesseja ja luotiin uuteen koulutuskokonaisuuteen toimenpidesuunnitelma laadunhallintaan. Kehittämistyön tuloksena aloitettiin myös yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Toimintamallin avulla on tarkoitus kehittää koulutuksen laatua myös tulevaisuudessa, huomioiden opetushallituksen asettamat laatukriteerit henkilökohtaistamiseen, valmistavaan koulutukseen ja tutkinnonsuorittamiseen.
Kehittämistyön tavoitteena oli liikunnan ammattitutkinnon laadun kehittäminen. Opetushallitus päivitti Liikunnan ammattitutkinnon perusteet 1.4.2014. Näiden uusien tutkinnonperusteiden pohjalta Liikuntakeskus Pajulahdessa laadittiin koulutuskokonaisuus liikunnan ammattitutkintoon. Liikunnan ammattitutkinto on aikuisille tarkoitettua ammatillista täydennyskoulutusta, joka tähtää ammattitaidon tunnistamiseen ammattitaidon osoittamisella.Tässä kehittämistyössä selvitettiin keskeiset kehittämiskohteet, jotta koulutuksen laatua pystytään kehittämään oikeaan suuntaan huomioiden koulutuspoliittiset päätökset.
Tutkimusongelma oli: Miten laatua tulisi kehittää liikunnan ammattitutkinnolla Liikuntakeskus Pajulahdessa? Tutkimusongelmaan pyrittiin saamaan vastauksia seuraavien kysymysten kautta:
Mikä on koulutuksen ja tutkinnon suorittamisen nykytila?
Miten koulutusta tulisi kehittää?
Millaiset ovat työelämän odotukset keskeisistä ammattitaidoista, joita tutkinnon suorittajan tulisi hallita?
Miten nykyistä koulutuksen laadunhallintamallia tulisi kehittää?
Tutkimuksellisena lähtökohtana oli laadullinen toimintatutkimus. Tietoa kerättiin koulutuksen keskeisiin osa-alueisiin liittyen. Koulutuksen osa-alueet olivat: 1) Hakeutumisvaihe ja henkilökohtaistaminen 2) Valmistava koulutus 3) Tutkinnon suorittaminen. Aineistoa kerättiin kyselyillä ja ryhmähaastatteluilla sekä ratkaisukeskeisellä ryhmätyöskentelyllä.
Kehitystyön edetessä työstä saatiin tuloksia koulutuksen laadun kehittämiseen sekä menetelmiä laadunhallintaan. Toimintatutkimuksen lopputuotoksena saatiin kehittämiskohteet koulutuksen osa-alueille. Selvennettiin koulutuksen keskeisiä prosesseja ja luotiin uuteen koulutuskokonaisuuteen toimenpidesuunnitelma laadunhallintaan. Kehittämistyön tuloksena aloitettiin myös yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Toimintamallin avulla on tarkoitus kehittää koulutuksen laatua myös tulevaisuudessa, huomioiden opetushallituksen asettamat laatukriteerit henkilökohtaistamiseen, valmistavaan koulutukseen ja tutkinnonsuorittamiseen.