Porin kaupungin sisäisen verkkojulkaisu Juttutuupin lukijatutkimus
Laaksovirta, Saija (2016)
Laaksovirta, Saija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa verkkojulkaisu Juttutuupin lukijatutkimus Porin kaupungin viestintäyksikölle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sisäisen verkkojulkaisun lukuaktiivisuutta, henkilöstön tyytyväisyyttä kokonaisuuteen, sivuta tavoittavuutta sekä kerätä kehitysehdotuksia tulevaan. Tutkimus auttoi verkkojulkaisun nykytilanteen kartoittamisessa, nosti esiin henkilöstön mielipiteitä ja kokemuksia verkkojulkaisusta sekä esitti ratkaisumalleja tulevaisuuden henkilöstöviestintäkanavien suunnittelun tueksi. Tutkimuksen aihe syntyi tutkijan omakohtaisen havainnoinnin pohjalta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kevään 2016 aikana.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin sisäistä viestintää, henkilöstölehteä verkossa, lukijatutkimusta ja tulevaisuuden viestintäkanavia. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käytiin läpi kvantitatiivista tutkimusmenetelmää sekä työssä sovellettavia tiedonkeruumenetelmiä. Empiirinen osio koostui lukijatutkimuksen suunnittelusta ja toteutuksesta työn teoreettiseen aineistoon tukeutuen. Lisäksi empiirisessä osiossa tuotiin esille verkkojulkaisu Juttutuupin taustaraportteja sekä palautteita. Työssä selvitettiin myös Suomen 10 suurimman kaupungin henkilöstöviestinnän ratkaisuja nyt ja tulevaisuudessa vertailukehittämisen tueksi.
Lukijatutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Menetelmän valinta perustui kaupungin suureen henkilöstömäärään ja tutkimuksen tavoitteisiin. Lukijatutkimus toteutettiin verkkokyselynä ja se julkaistiin Porin kaupungin intranetissä, verkkojulkaisu Juttutuupissa, tammikuussa 2016. Koko kaupungin henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Kyselylomakkeen muotoilussa ja analysoinnissa käytettiin E-lomake-ohjelmistoa. Lukijatutkimuksesta uutisoitiin verkkojulkaisu Juttutuupissa ja lisäksi tiedotettiin noin 200 esimiestä. Kyselyyn saatiin yhteensä 171 hyväksyttävää vastausta.
Tulosten mukaan verkkojulkaisua luetaan kohtalaisesti. Verkkojulkaisuun ollaan kokonaisuudessaan keskimäärin tyytyväisiä, mutta tietoisuuden lisääminen kanavasta on paikallaan. Juttutuupia käytetään henkilöstöasioista perillä pysymiseen sekä tiedonhankintaan. Verkkojulkaisun mobiilikäyttöisyys sekä vuorovaikutuksen lisääminen saivat kannatusta. Kehitysehdotuksia saatiin muun muassa uutisista tiedottamiseen, Juttutuupin tunnettuuden lisäämiseen, sisällön monipuolistamiseen, interaktiivisuuden kehittämiseen sekä ulkoasuun liittyen.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin sisäistä viestintää, henkilöstölehteä verkossa, lukijatutkimusta ja tulevaisuuden viestintäkanavia. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käytiin läpi kvantitatiivista tutkimusmenetelmää sekä työssä sovellettavia tiedonkeruumenetelmiä. Empiirinen osio koostui lukijatutkimuksen suunnittelusta ja toteutuksesta työn teoreettiseen aineistoon tukeutuen. Lisäksi empiirisessä osiossa tuotiin esille verkkojulkaisu Juttutuupin taustaraportteja sekä palautteita. Työssä selvitettiin myös Suomen 10 suurimman kaupungin henkilöstöviestinnän ratkaisuja nyt ja tulevaisuudessa vertailukehittämisen tueksi.
Lukijatutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Menetelmän valinta perustui kaupungin suureen henkilöstömäärään ja tutkimuksen tavoitteisiin. Lukijatutkimus toteutettiin verkkokyselynä ja se julkaistiin Porin kaupungin intranetissä, verkkojulkaisu Juttutuupissa, tammikuussa 2016. Koko kaupungin henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen. Kyselylomakkeen muotoilussa ja analysoinnissa käytettiin E-lomake-ohjelmistoa. Lukijatutkimuksesta uutisoitiin verkkojulkaisu Juttutuupissa ja lisäksi tiedotettiin noin 200 esimiestä. Kyselyyn saatiin yhteensä 171 hyväksyttävää vastausta.
Tulosten mukaan verkkojulkaisua luetaan kohtalaisesti. Verkkojulkaisuun ollaan kokonaisuudessaan keskimäärin tyytyväisiä, mutta tietoisuuden lisääminen kanavasta on paikallaan. Juttutuupia käytetään henkilöstöasioista perillä pysymiseen sekä tiedonhankintaan. Verkkojulkaisun mobiilikäyttöisyys sekä vuorovaikutuksen lisääminen saivat kannatusta. Kehitysehdotuksia saatiin muun muassa uutisista tiedottamiseen, Juttutuupin tunnettuuden lisäämiseen, sisällön monipuolistamiseen, interaktiivisuuden kehittämiseen sekä ulkoasuun liittyen.