SeAMKin opettajien tiedonhankinta ja tiedonhankinnan juonteen toteutuminen
Kivinummi, Tarja (2016)
Kivinummi, Tarja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön työhön liittyvän tiedonhankinnan tärkeimmät kanavat ja tiedonlähteet sekä vuonna 2015 opetussuunnitelmaan sisällytetyn tiedonhankinnan juonteen nykytila SeAMKissa. Tavoitteena oli saada tietoa myös siitä, mikä on Seinäjoen korkeakoulukirjaston rooli tiedonhankinnassa ja mitä mahdollisia esteitä tiedonhankintaan liittyy. Viitekehyksenä käytettiin T. D. Wilsonin tiedonhankinnan ammatillisen tiedonhankinnan malleja – sekä alkuperäistä että laajennettua, Tiedollisen käyttäytymisen yleismallia.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmistolla 21.3.-10.4.2016. Opetushenkilöstöön kuului vastausaikana yhteensä 231 henkilöä, joista 51 vastasi kyselyyn. Kyselyn alkupuolella oli kysymyksiä tiedonhankinnasta yleisemmin. Sen jälkeen kysyttiin tiedonhankintajuonteen toteutumisesta ja siihen suhtautumisesta. Viimeksi kysyttiin, kuinka Seinäjoen korkeakoulukirjaston tarjoamia elektronisia ja painettuja aineistoja ja erilaisia tiedonhankintaa tukevia palveluita käytetään tiedonhankinnassa ja mitä mieltä niistä ollaan.
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opetuksen tiedonhankinnassa eniten käytetyt tiedonhankinnan kanavat ja tiedonlähteet ovat Internet sekä vapaasti verkosta saatavana oleva tuore tutkimustieto. Tiedonhankinnassa käytetään paljon myös informaaleja tiedonlähteitä ja Seinäjoen korkeakoulukirjaston e-aineistoja. Seinäjoen korkeakoulukirjasto on tärkeä opetuksessa tarvittavan tiedonhankinnan kanava.
Tiedonhankintajuonne koetaan osittain vaikeaksi toteuttaa ja opiskelijoiden tiedonhankinnan arviointi osana opintokokonaisuuksia ei aina toteudu. Tiedonhankinnan esteiksi nousevat monet aiemmassakin tutkimuksessa esiin nousseet asiat kuten puutteelliset tiedonhankintataidot. Vaikeuksia on mm. e-aineistojen käytössä, niiden Moodleen linkittämisessä ja e-kirjojen latauksessa / lainauksessa. Aikapula vaikeuttaa tiedonhankinnan lisäksi tiedonhankinnan juonteen toteuttamista ja tiedonhankintataitojen ylläpitoa. Uutena havaintona tuli mm. se, että osa Seinäjoen korkeakoulukirjaston tiedonhankintaa tukevista palveluista kuten Libguidsiin tehdyt tiedonhankinnan oppaat ovat vähän käytettyjä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmistolla 21.3.-10.4.2016. Opetushenkilöstöön kuului vastausaikana yhteensä 231 henkilöä, joista 51 vastasi kyselyyn. Kyselyn alkupuolella oli kysymyksiä tiedonhankinnasta yleisemmin. Sen jälkeen kysyttiin tiedonhankintajuonteen toteutumisesta ja siihen suhtautumisesta. Viimeksi kysyttiin, kuinka Seinäjoen korkeakoulukirjaston tarjoamia elektronisia ja painettuja aineistoja ja erilaisia tiedonhankintaa tukevia palveluita käytetään tiedonhankinnassa ja mitä mieltä niistä ollaan.
Seinäjoen ammattikorkeakoulun opetuksen tiedonhankinnassa eniten käytetyt tiedonhankinnan kanavat ja tiedonlähteet ovat Internet sekä vapaasti verkosta saatavana oleva tuore tutkimustieto. Tiedonhankinnassa käytetään paljon myös informaaleja tiedonlähteitä ja Seinäjoen korkeakoulukirjaston e-aineistoja. Seinäjoen korkeakoulukirjasto on tärkeä opetuksessa tarvittavan tiedonhankinnan kanava.
Tiedonhankintajuonne koetaan osittain vaikeaksi toteuttaa ja opiskelijoiden tiedonhankinnan arviointi osana opintokokonaisuuksia ei aina toteudu. Tiedonhankinnan esteiksi nousevat monet aiemmassakin tutkimuksessa esiin nousseet asiat kuten puutteelliset tiedonhankintataidot. Vaikeuksia on mm. e-aineistojen käytössä, niiden Moodleen linkittämisessä ja e-kirjojen latauksessa / lainauksessa. Aikapula vaikeuttaa tiedonhankinnan lisäksi tiedonhankinnan juonteen toteuttamista ja tiedonhankintataitojen ylläpitoa. Uutena havaintona tuli mm. se, että osa Seinäjoen korkeakoulukirjaston tiedonhankintaa tukevista palveluista kuten Libguidsiin tehdyt tiedonhankinnan oppaat ovat vähän käytettyjä.