Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yksintulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kotoutuminen : Luontomenetelmät kotoutumisen tukena

Rahkjärvi, Emmi (2016)

 
Avaa tiedosto
Rahkjarvi_Emmi.pdf (1.062Mt)
Lataukset: 


Rahkjärvi, Emmi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117332
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia alaikäisten yksintulleiden turvapaikanhakijoi-den kotoutumista luontomenetelmien avulla. Opinnäytetyön aihe nousi sen ajankohtaisuudesta, sekä ryhmäkodin tarpeesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, kuinka luontomenetelmien hyödyntäminen vaikuttaa turvapaikanhakijoiden kotoutumiseen ja ryhmäytymiseen ryhmäkodissa, sekä tuottaa kehittämisehdotuksia näistä teemoista.

Tutkimuksen teoriaosassa selvitettiin alaikäisten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden tilannetta, kotoutumista, turvapaikanhakuprosessia sekä luontomenetelmiä. Turvapaikanhakijat elävät kuin välitilassa. He eivät ole enää kotimaassaan, mutta eivät myöskään uuden yhteiskunnan jäseniä. Alaikäiset yksintulleet turvapaikanhakijat käyvät läpi nuoruuteen liittyviä kehitystehtäviä, mutta myös maahanmuuton tuomaa problematiikkaa. Alaikäisillä turvapaikanhakijoilla on suuret mahdollisuudet saada oleskelulupa, joten heidän kotouttamisensa aloittaminen ajoissa on erittäin tärkeää. Kotoutumisessa voidaan hyödyntää luontomenetelmiä, joilla on vaikutusta ihmisten hyvinvointiin.

Opinnäyte on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin toimintatutkimuksen näkökulmaa. Tutkimusaineisto kerättiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja videoimalla seitsemän toimintakertaa. Videomateriaalit litteroitiin ja niistä nostettiin esille tuloksia sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistui ryhmäkodista 16 alaikäistä turvapaikanhakijaa. Tutkimuksen kohderyhmä oli poikia ja iältään 10–16-vuotiaita.

Tutkimuksen tuloksissa nousi esille turvapaikanhakijoiden kiinnostus suomen kielen oppimiseen sekä kulttuurin ymmärtämiseen. Nuoret ilmaisivat monenlaisia luontoon liittyviä pelkoja. Nuorten ryhmäytymiseen vaikuttivat vahvasti nuorten puhumat kielet, heidän persoonallisuutensa ja roolinsa ryhmässä.

Kehitysehdotuksiksi nousi luontomenetelmien hyödyntäminen kielen opettamisessa ja yhteisen ohjatun toiminnan järjestäminen turvapaikanhakijoille ja suomalaisille nuorille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste