Miten meillä meni? : Vanhempien kokemuksia koulun oppilashuollosta
Ahonen, Reijo (2010)
Ahonen, Reijo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003135619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003135619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä ja tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia peruskoulun oppilashuollosta ja kodin ja koulun yhteistyöstä. Työn tarkoituksena oli löytää mahdollisia ongelmakohtia ja myös onnistumisia. Työn aihe valikoitui Jämsän seudun oppilashuollon kehittämistyöhön pohjalta, mikä käynnistyi vuonna 2007. Vanhempien kokemuksia selvitettiin laadullisen tutkimuksen kautta. Haastatteluihin, jotka suoritettiin teemahaastattelun kautta, osallistui seitsemän äitiä ja yksi isä. Haastattelut tehtiin kevään 2008 aikana. Haastattelut litteroitiin syksyllä 2008, jonka jälkeen alkoi varsinainen kirjoittamistyö.
Perusopetuslain mukaan oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuolto kuuluu kaikille kouluyhteisön jäsenille ja se osa koulun arkea ja myös muuta kuin ongelmien hoitamista.
Haastatteluissa nousi korostetusti esiin koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen sekä vanhempien ja opettajien keskinäisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen ongelmat. Myös oppimisen ongelmia ja erityisiä henkilökohtaisia opetuksen järjestelyjä käsiteltiin. Useimmiten oppilaiden kouluasioita hoidettiin moniammatillisena viranomaisyhteistyönä yhdessä vanhempien kanssa. Hyvä koulu tarkoitti kaikille vanhemmille turvallisuutta. Hyvässä koulussa autetaan ja avustetaan oppilasta, joka otettaan huomioon yksilönä. Oppilashuolto tarkoitti vanhemmille kouluterveydenhuoltoa, kuraattoritoimintaa ja yhteistyötä.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin muun muassa todeta, että koulun tulee lisätä tiedottamista koteihin oppilashuollosta, vanhempien kohtaamiseen opettajien tulee kiinnittää huomiota. Kaikki vanhemmat ja oppilaat ovat yksilöitä, joita kaikkia ei voi kohdata samalla tavalla.
Perusopetuslain mukaan oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuolto kuuluu kaikille kouluyhteisön jäsenille ja se osa koulun arkea ja myös muuta kuin ongelmien hoitamista.
Haastatteluissa nousi korostetusti esiin koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen sekä vanhempien ja opettajien keskinäisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen ongelmat. Myös oppimisen ongelmia ja erityisiä henkilökohtaisia opetuksen järjestelyjä käsiteltiin. Useimmiten oppilaiden kouluasioita hoidettiin moniammatillisena viranomaisyhteistyönä yhdessä vanhempien kanssa. Hyvä koulu tarkoitti kaikille vanhemmille turvallisuutta. Hyvässä koulussa autetaan ja avustetaan oppilasta, joka otettaan huomioon yksilönä. Oppilashuolto tarkoitti vanhemmille kouluterveydenhuoltoa, kuraattoritoimintaa ja yhteistyötä.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin muun muassa todeta, että koulun tulee lisätä tiedottamista koteihin oppilashuollosta, vanhempien kohtaamiseen opettajien tulee kiinnittää huomiota. Kaikki vanhemmat ja oppilaat ovat yksilöitä, joita kaikkia ei voi kohdata samalla tavalla.