Henkilöstön kehitysehdotukset osana yrityksen toiminnan kehittämistä : toimintamallin luominen Canon Oy:lle
Korhonen, Aino (2016)
Korhonen, Aino
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127356
Tiivistelmä
Canon Oy halusi ottaa käyttöön toimintamallin, joka varmistaa, että henkilöstön kehitysehdotukset käsitellään. Canonin entisellä jälleenmyyjällä, Benecan Oy:lla, oli käytössään tällainen toimintamalli, kun Canon osti yrityksen liiketoiminnan vuoden 2015 alussa. Tämän tutkimuksen tavoite oli muokata Benecanin malli sopivaksi Canonin toimintaympäristöön ja tavoitteisiin. Toimintamallin tavoitteeksi asetettiin, että se käsittelee, loppuunsaattaa ja tekee kehityskohteet näkyväksi henkilöstölle. Mallin täytyi olla yksikkökohtainen, yksinkertainen, reaktiivinen, nopea ja joustava.
Tutkimuksen pääteoria oli muutosjohtaminen, koska toimintamalli käsitteli muutosehdotuksia ja muutostarpeita. Toisena teoriana oli lean, sillä siitä oli otettu vaikutteita Benecanin malliin. Tutkimuksen empiirisessä osassa toimintamallia tutkittiin, kehitettiin ja lopuksi kuvattiin uusi, Canonille sopiva toimintamalli. Tutkimuksen aineistona käytettiin mallista kertovaa kirjallista materiaalia ja haastattelemalla kerättyä tietoa Benecanin entisiltä työntekijöiltä.
Tutkimuksen mukaan Benecanin toimintamalli oli ollut hyödyllinen, mutta siitä löytyy myös kehitettävää. Asiat käsiteltiin liian hitaasti, koska eri toimintojen välillä oli odotusaikaa, työkuorma jakautui epätasaisesti eikä aikatauluja ollut noudatettu. Muita puutteellisia asioita olivat muutosten pysyvyyden varmistaminen ja muutosviestintä. Malli kykenee asioiden johtamiseen, mutta se tarvitsee tuekseen ihmisten johtamista.
Toimintamallia kehitettiin löydettyjen havaintojen perusteella. Uusi malli on nopeampi ja muutosjohtamiseen on kiinnitetty enemmän huomiota. Canon ottaa toimintamallin käyttöön pilottina Turun alueyksikössä ja sen jälkeen mahdollisesti myös muissa Suomen yksiköissä.
Tutkimuksen pääteoria oli muutosjohtaminen, koska toimintamalli käsitteli muutosehdotuksia ja muutostarpeita. Toisena teoriana oli lean, sillä siitä oli otettu vaikutteita Benecanin malliin. Tutkimuksen empiirisessä osassa toimintamallia tutkittiin, kehitettiin ja lopuksi kuvattiin uusi, Canonille sopiva toimintamalli. Tutkimuksen aineistona käytettiin mallista kertovaa kirjallista materiaalia ja haastattelemalla kerättyä tietoa Benecanin entisiltä työntekijöiltä.
Tutkimuksen mukaan Benecanin toimintamalli oli ollut hyödyllinen, mutta siitä löytyy myös kehitettävää. Asiat käsiteltiin liian hitaasti, koska eri toimintojen välillä oli odotusaikaa, työkuorma jakautui epätasaisesti eikä aikatauluja ollut noudatettu. Muita puutteellisia asioita olivat muutosten pysyvyyden varmistaminen ja muutosviestintä. Malli kykenee asioiden johtamiseen, mutta se tarvitsee tuekseen ihmisten johtamista.
Toimintamallia kehitettiin löydettyjen havaintojen perusteella. Uusi malli on nopeampi ja muutosjohtamiseen on kiinnitetty enemmän huomiota. Canon ottaa toimintamallin käyttöön pilottina Turun alueyksikössä ja sen jälkeen mahdollisesti myös muissa Suomen yksiköissä.