Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Muotoilijanäkökulma Turun kaupungin 6Aika AOA -kärkihankkeeseen : case Palvelutori - asiakaslähtöisyys palvelutorin suunnittelussa

Kinnunen, Maiju (2016)

 
Avaa tiedosto
Kinnunen_Maiju.pdf (17.15Mt)
Lataukset: 


Kinnunen, Maiju
Turun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106830
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan, kuinka muotoiluajattelua voidaan hyödyntää julkisen sektorin toiminnassa ja millainen on muotoilijan rooli valtakunnallisissa kehittämishankkeissa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka asiakaslähtöisyys voidaan huomioida uuden Palvelutorin suunnittelussa. Palvelutori on sähköinen alustaratkaisu, joka yhdistää palvelun tuottajat samalle virtuaaliselle markkinapaikalle. Palvelutori kehitetään osana Turun kaupungin 6Aika AOA -hankekokonaisuutta ja pilotoidaan toukokuussa 2016 siivouspalvelualan yrityksille.

Tutkimuksessa hyödynnettiin erilaisia muotoiluetnografisia tutkimusmenetelmiä, kuten dokumenttianalyysiä, benchmarkkausta, strukturoituja ja avoimia haastatteluja, havainnointia, sekä mystery-shopping-tutkimusta. Asiakastutkimuksen tulokset analysoitiin, ja tulosten pohjalta suunniteltiin esimerkkipersoonat sekä palvelupolut kuvaamaan nykyisiä palvelutilanteita ja asiakaskohderyhmiä. Työpaja- ja brainstormingtyöskentelyn avulla ideoitiin uudenlaisia ratkaisuja Palvelutorin kehittämiseen ja muotoiluajattelun hyödyntämiseen projektissa.

Tutkimuksen tuloksena on saatu kartoitettua kuntalaisten ja yrittäjien Palvelutoriin kohdistuvat tarpeet ja ennakkoluulot. Tutkimustulosten pohjalta ideoitiin asiakaslähtöisiä ratkaisuja palvelutorin kehittämiseksi ja keinoja motivoida yrittäjiä liittymään Palvelutorin tuottajiksi. Hankkeelle laadittiin jatkosuunnitelma muotoilun käyttämiseksi työskentelyssä. Projektityöryhmän käyttöön kehitettiin työkalut palvelumuotoilun menetelmien ja muotoilijanäkökulman juurruttamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste