Sähköisten vakuutuspalveluiden käytettävyys ja tarjouspyyntöprosessi
Kiviharju, Simo (2010)
Kiviharju, Simo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175747
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin 12 käytettävyysmuuttujan (tehokkuus, turvallisuus, informatiivisuus, esteettisyys, selkeys, opettavuus, muistettavuus, lisäpalvelut, vuorovaikutteisuus, nautittavuus, vaistonvaraisuus ja mielikuvat ja avunsaanti) avulla viiden suomalaisen vakuutusyhtiön Internet-sivuja. Lisäksi työssä tarkastellaan kuinka edellä mainittujen vakuutusyhtiöiden sähköinen tarjouspyyntöprosessi etenee.
Tutkimuksessa käytettiin Aki Ahosen 12 käytettävyysmuuttujaa, joiden avulla tarkastellaan Internet-sivujen käytettävyyttä. Tarjouspyyntöprosessi toteutettiin pyytämällä jokaiselta vakuutusyhtiöiltä henkivakuutustarjous ja tarkasteltiin miten prosessi etenee.
Kaikkien vakuutusyhtiöiden sivustoilla toteutuivat kaikki 12 käytettävyysmuuttujaa. Henkivakuutustarjouksen pyytäminen onnistui kaikilta sähköisesti, mutta jatkomenettelyt vaihtelivat eri yrityksissä. Vain yhdellä tutkittavista yrityksistä onnistui kaikki tarjouksen pyytämisestä ostamiseen sähköisesti.
Tämän tutkimuksen avulla vakuutusyhtiöt voivat kehittää omaa sähköistä asiointiaan.
Tutkimuksessa käytettiin Aki Ahosen 12 käytettävyysmuuttujaa, joiden avulla tarkastellaan Internet-sivujen käytettävyyttä. Tarjouspyyntöprosessi toteutettiin pyytämällä jokaiselta vakuutusyhtiöiltä henkivakuutustarjous ja tarkasteltiin miten prosessi etenee.
Kaikkien vakuutusyhtiöiden sivustoilla toteutuivat kaikki 12 käytettävyysmuuttujaa. Henkivakuutustarjouksen pyytäminen onnistui kaikilta sähköisesti, mutta jatkomenettelyt vaihtelivat eri yrityksissä. Vain yhdellä tutkittavista yrityksistä onnistui kaikki tarjouksen pyytämisestä ostamiseen sähköisesti.
Tämän tutkimuksen avulla vakuutusyhtiöt voivat kehittää omaa sähköistä asiointiaan.