Hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröinnin oppimisen kartoitus : EKG-koulutuksen vaikuttavuus
Kivistö, Eveliina (2016)
Kivistö, Eveliina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127470
Tiivistelmä
EKG-rekisteröinti edellyttää rekisteröijältä monipuolisia tietoja ja taitoja. Tämän EKG-osaamisen saavuttamiseksi vaaditaan riittävää koulutusta, jotta rekisteröijä osaa ottaa teknisesti laadukkaita sydänfilmejä.
Tämä opinnäytetyö oli viimeinen osa Heartbeats-projektia, jonka tarkoituksena oli kehittää hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaamista ja siten myös luotettavaa potilashoitoa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaamisessa tapahtunutta muutosta EKG-koulutuksen jälkeen. Tavoitteena oli antaa Heartbeats-projektin toimeksiantajalle sekä kouluttajalle tietoa EKG-rekisteröintikoulutuksen onnistumisesta ja vaikuttavuudesta.
Tämä opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus ja EKG-rekisteröinnin oppimista mittaava aineisto kerättiin kyselylomakkeella (n = 10). Hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaaminen oli koulutuksen jälkeen kehittynyt aihealueesta riippuen 8-91 (keskiarvo 46,5) prosenttiyksikköä. Tämä kertoo koulutuksen vaikuttavuudesta EKG-rekisteröinnin osaamisen kehittymiseen. Eniten kehitystä EKG-koulutuksen jälkeen tapahtui vastaajien tiedoissa toisen sähkölaitteen voivan muodostaa vaihtovirtahäiriötä EKG-käyrään (parannus 91 prosenttiyksikköä). Vähiten kehitystä tapahtui vastaajien tiedoissa EKG-elektrodin irtoamisen voivan muodostaa vaihtovirtahäiriötä EKG-käyrään (parannus 8 prosenttiyksikköä).
EKG-käyrien laadukkaan rekisteröinnin ja luotettavan potilashoidon kehittymisen kannalta oleellisimpia muutoksia saatiin EKG-koulutuksessa aikaan vastaajien EKG-elektrodien sijoittelutaidoissa (parannus 30-39 prosenttiyksikköä) sekä tavallisimpien EKG-löydösten tunnistamisessa (parannus 60-74 prosenttiyksikköä). Täten Heartbeats-projektilla saatiin aikaan hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaamisen lisääntymistä.
Tämä opinnäytetyö oli viimeinen osa Heartbeats-projektia, jonka tarkoituksena oli kehittää hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaamista ja siten myös luotettavaa potilashoitoa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaamisessa tapahtunutta muutosta EKG-koulutuksen jälkeen. Tavoitteena oli antaa Heartbeats-projektin toimeksiantajalle sekä kouluttajalle tietoa EKG-rekisteröintikoulutuksen onnistumisesta ja vaikuttavuudesta.
Tämä opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus ja EKG-rekisteröinnin oppimista mittaava aineisto kerättiin kyselylomakkeella (n = 10). Hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaaminen oli koulutuksen jälkeen kehittynyt aihealueesta riippuen 8-91 (keskiarvo 46,5) prosenttiyksikköä. Tämä kertoo koulutuksen vaikuttavuudesta EKG-rekisteröinnin osaamisen kehittymiseen. Eniten kehitystä EKG-koulutuksen jälkeen tapahtui vastaajien tiedoissa toisen sähkölaitteen voivan muodostaa vaihtovirtahäiriötä EKG-käyrään (parannus 91 prosenttiyksikköä). Vähiten kehitystä tapahtui vastaajien tiedoissa EKG-elektrodin irtoamisen voivan muodostaa vaihtovirtahäiriötä EKG-käyrään (parannus 8 prosenttiyksikköä).
EKG-käyrien laadukkaan rekisteröinnin ja luotettavan potilashoidon kehittymisen kannalta oleellisimpia muutoksia saatiin EKG-koulutuksessa aikaan vastaajien EKG-elektrodien sijoittelutaidoissa (parannus 30-39 prosenttiyksikköä) sekä tavallisimpien EKG-löydösten tunnistamisessa (parannus 60-74 prosenttiyksikköä). Täten Heartbeats-projektilla saatiin aikaan hoitotyöntekijöiden EKG-rekisteröintiosaamisen lisääntymistä.