Aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi päivähoidossa
Kakkuri, Marjut; Holappa, Annika (2016)
Kakkuri, Marjut
Holappa, Annika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127535
Tiivistelmä
Tavoitteenamme oli tutkia, ovatko kasvattajat varhaiskasvatuksen piirissä kohdanneet aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia sekä selvittää keinoja puuttua aggressiiviseen käyttäytymiseen päivähoidossa. Rajasimme aggressiivisuuden käsitteen käsittelemään fyysistä aggressiivisuutta ja kasvuympäristönä keskityimme päivähoitoon, kodin merkitystä kuitenkaan unohtamatta.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmämme oli teemahaastattelu eteläpohjalaisen kaupungin kymmenelle varhaiskasvattajalle. Selvitimme aggressiivisen käyttäytymisen kohtaamisen ja puuttumisen lisäksi heidän näkemyksiään syistä lapsen aggressiivisen käyttäytymisen taustalla.
Jokainen haastateltava on kohdannut aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia varhaiskasvatuksessa, osa jopa päivittäin. Aggressiivinen käyttäytyminen vaihtelee lievästä fyysisestä aggressiivisuudesta voimakkaaseen ja toistuvaan aggressiivisuuteen, joka kohdistuu muihin lapsiin, kasvattajiin, esineisiin sekä lapseen itseensä. Haastateltavat arvioivat aggressiivisen käyttäytymisen johtuvan biologisista, psyykkisis-tä ja sosiaalisista tekijöistä. Sekä teoriaosuudessamme että haastatelluissa kävi ilmi, kuinka lapsen aggressiivinen käyttäytyminen voi olla monen tekijän summa, eikä johdu aina yksittäistekijöistä. Kasvattajilla on joitakin keinoja puuttua lapsen aggressiiviseen käyttäytymiseen, mutta tästä huolimatta yli puolet haastateltavista koki, että he tarvitsisivat lisää konkreettisia keinoja ja pitivät ajatusta jatkokoulutuksesta aiheen tiimoilta hyödyllisenä.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmämme oli teemahaastattelu eteläpohjalaisen kaupungin kymmenelle varhaiskasvattajalle. Selvitimme aggressiivisen käyttäytymisen kohtaamisen ja puuttumisen lisäksi heidän näkemyksiään syistä lapsen aggressiivisen käyttäytymisen taustalla.
Jokainen haastateltava on kohdannut aggressiivisesti käyttäytyviä lapsia varhaiskasvatuksessa, osa jopa päivittäin. Aggressiivinen käyttäytyminen vaihtelee lievästä fyysisestä aggressiivisuudesta voimakkaaseen ja toistuvaan aggressiivisuuteen, joka kohdistuu muihin lapsiin, kasvattajiin, esineisiin sekä lapseen itseensä. Haastateltavat arvioivat aggressiivisen käyttäytymisen johtuvan biologisista, psyykkisis-tä ja sosiaalisista tekijöistä. Sekä teoriaosuudessamme että haastatelluissa kävi ilmi, kuinka lapsen aggressiivinen käyttäytyminen voi olla monen tekijän summa, eikä johdu aina yksittäistekijöistä. Kasvattajilla on joitakin keinoja puuttua lapsen aggressiiviseen käyttäytymiseen, mutta tästä huolimatta yli puolet haastateltavista koki, että he tarvitsisivat lisää konkreettisia keinoja ja pitivät ajatusta jatkokoulutuksesta aiheen tiimoilta hyödyllisenä.