Draamasarjan sosiaalisen median sisällöntuotanto : Case Koukussa
Hakala, Ninni (2016)
Hakala, Ninni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137672
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kirjallisessa osiossa selvitetään, kuinka kotimaisen Koukussa -draamasarjan sosiaalisen median kampanja onnistui. Opinnäytetyön teososa on sosiaalisen median kampanja YLE TV2:ssa ja Yle Areenassa syksyllä 2015 esitetylle Koukussa
-draamasarjalle. Sosiaalisen median kampanja toteutettiin Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Teososan tavoitteena oli tuoda sarjalle katsojia Yle Areenaan.
Opinnäytetyössä etsitään vastausta kysymykseen, kuinka luodaan onnistunut sosiaalisen median kampanja draamasarjalle ja mitä kussakin sosiaalisen median alustassa tulee ottaa huomioon, jotta kampanjasta tulee menestyksekäs. Työssä paneudutaan vaihe vaiheelta kampanjan toteutukseen.
Työssä on hyödynnetty alan asiantuntijoiden tuottamaa kirjallisuutta, artikkeleja ja tutkimuksia sekä tapaustutkimusta analysoiden sisällöntuotantoa Koukussa -sarjan sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että netti-tv ei ole vielä päihittänyt lineaarista televisiota, mutta internetin ja television yhteistyö kasvaa ja tiivistyy jatkuvasti. Niinpä sosiaalinen media kietoutuu tärkeäksi osaksi katsojakokemusta tarjoten katsojille keskustelualustoja ja lisäsisältöä.
Draamasarjan osalta kävi ilmi, että ihmiset reagoivat herkästi sarjan merkittäviin juonenkäänteisiin. Näin ollen sosiaalisessa mediassa tulee olla valppaana silloin kun sarjassa tapahtuu, jotta keskustelu saadaan keskitettyä sarjan virallisille sosiaalisen median alustoille.
Työn teososan tärkeimpiin huomioihin lukeutuu se, että sosiaalisen median kampanjan tulee olla yhtenäinen kokonaisuus. Kolmen sosiaalisen median kanavan merkityksellisyys osoittautui onnistuneeksi: useat samat henkilöt seurasivat sarjan sosiaalista mediaa kaikissa kanavissa. Jokaisella kanavalla oli oma tehtävänsä kokonaisuuden onnistumisen kannalta.
Teososan konkreettisessa tavoitteessa onnistuttiin erinomaisesti: Yle Areenan katsojaluvut olivat tuplasti yli tavoitteen. Kuitenkin nykyaikaisilla menetelmillä on hankala osoittaa suoraa yhteyttä sosiaalisen median kampanjan ja netti-tv:n katsojalukujen välillä.
-draamasarjalle. Sosiaalisen median kampanja toteutettiin Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Teososan tavoitteena oli tuoda sarjalle katsojia Yle Areenaan.
Opinnäytetyössä etsitään vastausta kysymykseen, kuinka luodaan onnistunut sosiaalisen median kampanja draamasarjalle ja mitä kussakin sosiaalisen median alustassa tulee ottaa huomioon, jotta kampanjasta tulee menestyksekäs. Työssä paneudutaan vaihe vaiheelta kampanjan toteutukseen.
Työssä on hyödynnetty alan asiantuntijoiden tuottamaa kirjallisuutta, artikkeleja ja tutkimuksia sekä tapaustutkimusta analysoiden sisällöntuotantoa Koukussa -sarjan sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyössä kävi ilmi, että netti-tv ei ole vielä päihittänyt lineaarista televisiota, mutta internetin ja television yhteistyö kasvaa ja tiivistyy jatkuvasti. Niinpä sosiaalinen media kietoutuu tärkeäksi osaksi katsojakokemusta tarjoten katsojille keskustelualustoja ja lisäsisältöä.
Draamasarjan osalta kävi ilmi, että ihmiset reagoivat herkästi sarjan merkittäviin juonenkäänteisiin. Näin ollen sosiaalisessa mediassa tulee olla valppaana silloin kun sarjassa tapahtuu, jotta keskustelu saadaan keskitettyä sarjan virallisille sosiaalisen median alustoille.
Työn teososan tärkeimpiin huomioihin lukeutuu se, että sosiaalisen median kampanjan tulee olla yhtenäinen kokonaisuus. Kolmen sosiaalisen median kanavan merkityksellisyys osoittautui onnistuneeksi: useat samat henkilöt seurasivat sarjan sosiaalista mediaa kaikissa kanavissa. Jokaisella kanavalla oli oma tehtävänsä kokonaisuuden onnistumisen kannalta.
Teososan konkreettisessa tavoitteessa onnistuttiin erinomaisesti: Yle Areenan katsojaluvut olivat tuplasti yli tavoitteen. Kuitenkin nykyaikaisilla menetelmillä on hankala osoittaa suoraa yhteyttä sosiaalisen median kampanjan ja netti-tv:n katsojalukujen välillä.