Interaktiivinen äänimaisema : Ratkaisujen arvottaminen: Pelin äänisuunnittelu ja kokonaisvaltainen kokemus
Elal, Sami (2016)
Elal, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137714
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tehtiin huomioita äänitehosteiden merkityksestä digitaalisen pelin tuottamalle kokemukselle. Aihe rajattiin käsittelemään pelejä joissa pelin tapahtumat kuvataan ensimmäisen persoonan näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena arvioitiin keinoja välittää pelin uskottavuus ja vaikuttavuus pelaajalle niin, että pelikokemuksen kannalta tärkeä psykologinen liittyminen pelituotteeseen syntyy. Tämän kannalta oleellista oli jaotella edellytyksiä vahvan psykologisen eläytymisen toteutumiseksi. Keskeistä oli myös rinnastaa esteettisistä lähtökohdista syntyvät ratkaisut aidonkaltaisuutta tavoitteleviin ja tuoda esille tekijöitä, joilla näitä voidaan arvottaa.
Ensimmäiset kappaleet keskittyvät digitaalisiin peleihin käsitteiden näkökulmasta, jonka jälkeen on luotu lyhyt katsaus äänitehosteiden vaiheisiin. Aidonkaltaisesti toteutettujen äänitehosteiden merkitystä pohditaan nojautuen tutkimuksiin kuuloaistin toiminnasta, akustiikasta ja digitaalisen audion ominaisuuksista. Havainnot aihealueen psykologisista ilmiöistä tuovat tietoa siitä mitä kokemuksia digitaalinen peli voi tuottaa ja miten äänitehosteilla voidaan vaikuttaa näiden vaikutusten muodostumiseen. Äänitehosteiden implementoinnin ja äänentoiston merkitystä pelikokemuksen välittymiselle arvoidaan lopuksi.
Ensimmäiset kappaleet keskittyvät digitaalisiin peleihin käsitteiden näkökulmasta, jonka jälkeen on luotu lyhyt katsaus äänitehosteiden vaiheisiin. Aidonkaltaisesti toteutettujen äänitehosteiden merkitystä pohditaan nojautuen tutkimuksiin kuuloaistin toiminnasta, akustiikasta ja digitaalisen audion ominaisuuksista. Havainnot aihealueen psykologisista ilmiöistä tuovat tietoa siitä mitä kokemuksia digitaalinen peli voi tuottaa ja miten äänitehosteilla voidaan vaikuttaa näiden vaikutusten muodostumiseen. Äänitehosteiden implementoinnin ja äänentoiston merkitystä pelikokemuksen välittymiselle arvoidaan lopuksi.