Eliksi -toimintamallin sovellettavuus nuorisotalotoimintaan
Reunanen, Elina (2010)
Reunanen, Elina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003165719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003165719
Tiivistelmä
Eliksi -toimintamallin teoreettinen viitekehys pohjautuu sosiaalipedagogiikkaan ja sosiokulttuuriseen innostamiseen. Eliksi on toimintamalli nuorten päihteettömyyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Eliksin perustana on aikuisten ja nuorten välinen vuoropuhelu. Nuorilta kysytään asiantuntijuutta heitä itseään koskevissa asioissa. Eliksi
-toimintamalli koostuu neljästä vaiheesta: Meiksi, Arki, Praksis ja Näky. Meiksi -vaiheessa kootaan hankeryhmä ja ryhmä tutustuu toisiinsa. Arki -vaihe koostuu toimintaympäristön ja valitun aiheen tai tutkittavan ilmiön kuvailusta, tiedonkeruusta ja näiden tietojen analysoinnista. Praksis -vaiheessa esille nousset ongelmat ja haasteet yhdistetään käytäntöön projektin muodossa, joka tukee nuorille suunnattua ehkäisevää päihdetyötä. Näky -vaiheessa nuoret ja aikuiset arvioivat toimintaansa sekä kirjoittavat yhdessä arvioinnin joka perustuu itsearviointiin ja oppimiskokemusten peilaamiseen. Lisäksi tässä vaiheessa visioidaan myös tulevaisuutta. Toimintamallin kulmakiviä on nuorten omaehtoisuus, vaikuttaminen ja osallisuus heitä koskevissa päihdeasioissa ja päihteiden käytön ehkäisyssä. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Eliksi -toimintamallin sovellettavuutta nuorisotalo-, nuorisotila- tai nuorisokeskustoimintaan. Sitä on tähän mennessä kehitetty ja viety läpi usealla eri paikkakunnalla erilaisia lähiyhteisöjä koskevana hankkeena. Tässä opinnäytetyössä selvitetään sähköpostilla lähetetyn kyselyn tulosten avulla, miten toimintamallia voisi soveltaa käytäntöön paikkasidonnaisesti nuorisotaloilla.
-toimintamalli koostuu neljästä vaiheesta: Meiksi, Arki, Praksis ja Näky. Meiksi -vaiheessa kootaan hankeryhmä ja ryhmä tutustuu toisiinsa. Arki -vaihe koostuu toimintaympäristön ja valitun aiheen tai tutkittavan ilmiön kuvailusta, tiedonkeruusta ja näiden tietojen analysoinnista. Praksis -vaiheessa esille nousset ongelmat ja haasteet yhdistetään käytäntöön projektin muodossa, joka tukee nuorille suunnattua ehkäisevää päihdetyötä. Näky -vaiheessa nuoret ja aikuiset arvioivat toimintaansa sekä kirjoittavat yhdessä arvioinnin joka perustuu itsearviointiin ja oppimiskokemusten peilaamiseen. Lisäksi tässä vaiheessa visioidaan myös tulevaisuutta. Toimintamallin kulmakiviä on nuorten omaehtoisuus, vaikuttaminen ja osallisuus heitä koskevissa päihdeasioissa ja päihteiden käytön ehkäisyssä. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Eliksi -toimintamallin sovellettavuutta nuorisotalo-, nuorisotila- tai nuorisokeskustoimintaan. Sitä on tähän mennessä kehitetty ja viety läpi usealla eri paikkakunnalla erilaisia lähiyhteisöjä koskevana hankkeena. Tässä opinnäytetyössä selvitetään sähköpostilla lähetetyn kyselyn tulosten avulla, miten toimintamallia voisi soveltaa käytäntöön paikkasidonnaisesti nuorisotaloilla.