Yksityisen vaateliikkeen kilpailukeinot ketjuyrityksiä vastaan : Case:Asukulma Oy
Salo, Anniina (2016)
Salo, Anniina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137741
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksityisen iisalmelaisen vaateliike Asukulma Oy:n kilpailukeinoja lähialueiden ketjuyrityksiä vastaan. Tutkimuksessa selvitettiin mitä tekijöitä asiakkaat pitävät tärkeinä valitessaan missä vaatekaupassa asioivat, sekä kartoitettiin suurimmat kilpailevat yritykset lähialueilla. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka eri kilpailukeinot kuten asiakaspalvelu, tuotevalikoima sekä hinta- ja saatavuuspäätökset ovat toteutuneet Asukulmassa asiakkaiden mielestä. Tutkimuksessa vertailtiin myös kohtaavatko yrittäjän ja asiakkaiden näkemykset yrityksen vahvuuksista ja heikkouksista. Yksityisten vaateliikkeiden määrä vähenee jatkuvasti ketjuuntumisen seurauksena joten tarve tutkimukselle oli hyvin ajankohtainen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla tehdyn kyselylomakkeen avulla sekä paperisena että sähköisenä viikon aikana maaliskuun 2016 alussa. Tutkimuksen perusjoukko muodostui kaikista liikkeessä viikon aikana asioineista asiakkaista sekä niistä jotka vastasivat sähköpostin välityksellä uutiskirjeen mukana tulleeseen linkkiin. Vastauksia viikon aikana kertyi 218.
Tutkimustulosten mukaan Asukulma pystyi parhaiten erottautumaan kilpailijoistaan henkilökohtaisen ja asiantuntevan asiakaspalvelun kautta. Vaateliikkeen valintaan vaikutti eniten asiakaspalvelu, tuotteiden laatu sekä tuotevalikoiman monipuolisuus. Tutkimustuloksista kävi ilmi että Asukulma on onnistunut hyvin kaikissa näissä valintatekijöissä ja iästä ja asuinpaikkakunnasta riippumatta Asukulman vahvuutena pidettiin laadukkaita vaatteita, monipuolista tuotevalikoimaa sekä asiakaspalvelun ammattitaitoa. Tulevaisuudessa asiakkaat toivoivat Asukulman muuttavan julkisivuaan sekä myymälän yleisilmettä nuorekkaammaksi ja modernimmaksi sekä järjestävän enemmän esimerkiksi erilaisia asiakasiltoja.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja tiedostaa nyt entistä selvemmin vahvuutensa ja pystyy kehittämään niitä asioita, joissa asiakkaiden mielestä olisi kehitettävää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla tehdyn kyselylomakkeen avulla sekä paperisena että sähköisenä viikon aikana maaliskuun 2016 alussa. Tutkimuksen perusjoukko muodostui kaikista liikkeessä viikon aikana asioineista asiakkaista sekä niistä jotka vastasivat sähköpostin välityksellä uutiskirjeen mukana tulleeseen linkkiin. Vastauksia viikon aikana kertyi 218.
Tutkimustulosten mukaan Asukulma pystyi parhaiten erottautumaan kilpailijoistaan henkilökohtaisen ja asiantuntevan asiakaspalvelun kautta. Vaateliikkeen valintaan vaikutti eniten asiakaspalvelu, tuotteiden laatu sekä tuotevalikoiman monipuolisuus. Tutkimustuloksista kävi ilmi että Asukulma on onnistunut hyvin kaikissa näissä valintatekijöissä ja iästä ja asuinpaikkakunnasta riippumatta Asukulman vahvuutena pidettiin laadukkaita vaatteita, monipuolista tuotevalikoimaa sekä asiakaspalvelun ammattitaitoa. Tulevaisuudessa asiakkaat toivoivat Asukulman muuttavan julkisivuaan sekä myymälän yleisilmettä nuorekkaammaksi ja modernimmaksi sekä järjestävän enemmän esimerkiksi erilaisia asiakasiltoja.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja tiedostaa nyt entistä selvemmin vahvuutensa ja pystyy kehittämään niitä asioita, joissa asiakkaiden mielestä olisi kehitettävää.