Yritysasiakkaiden vakuutusyhtiön vaihdon syyt
Lappalainen, Karoliina (2016)
Lappalainen, Karoliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137621
Tiivistelmä
LähiTapiola Keski-Suomi halusi saada selville syyt, miksi yritysasiakkaat ovat vaihtaneet vakuutuksensa LähiTapiola Keski-Suomesta muuhun vakuutusyhtiöön. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville yritysasiakkaiden vakuutusyhtiön vaihdon syyt, uusi vakuutusyhtiö ja syyt uuden vakuutusyhtiön valintaan sekä se, mitä asiakkaat olisivat toivoneet enemmän LähiTapiolalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui 4P:n mallista, eli markkinoinnin kilpailukeinoista, sekä yrityksien yleisimmistä vakuutuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, jonka aineistokeruumenetelmänä oli 5-portainen asteikko. Teoreettiseen viitekehyksen pohjalta rakennettu kysely tehtiin yritysasiakkaalle puhelinhaastatteluna.
Tutkimustuloksien kautta saatiin selville merkittävimmät syyt vakuutusyhtiön vaihtoon, LähiTapiola Keski-Suomen suurimman kilpailijan yritysasiakkaiden välillä, sekä asiakkaiden toivomukset LähiTapiolalle. Tutkimuksen avulla LähiTapiola Keski-Suomi voi kehittää toimintaansa haluamaansa suuntaan, tutkimustuloksien kautta tulleisiin kehityskohteisiin. Tutkimuksesta heräsi myös ideoita jatkotutkimuksille, joilla voidaan täydentää tätä tutkimusta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui 4P:n mallista, eli markkinoinnin kilpailukeinoista, sekä yrityksien yleisimmistä vakuutuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, jonka aineistokeruumenetelmänä oli 5-portainen asteikko. Teoreettiseen viitekehyksen pohjalta rakennettu kysely tehtiin yritysasiakkaalle puhelinhaastatteluna.
Tutkimustuloksien kautta saatiin selville merkittävimmät syyt vakuutusyhtiön vaihtoon, LähiTapiola Keski-Suomen suurimman kilpailijan yritysasiakkaiden välillä, sekä asiakkaiden toivomukset LähiTapiolalle. Tutkimuksen avulla LähiTapiola Keski-Suomi voi kehittää toimintaansa haluamaansa suuntaan, tutkimustuloksien kautta tulleisiin kehityskohteisiin. Tutkimuksesta heräsi myös ideoita jatkotutkimuksille, joilla voidaan täydentää tätä tutkimusta.