Näytä suppeat kuvailutiedot

Esimies työhyvinvoinnin tukena varhaiskasvatusympäristössä : Työntekijöiden toiveita

Karaus-Lahtinen, Minna; Seppä-Murto, Mia (2016)

dc.contributor.authorKaraus-Lahtinen, Minna-
dc.contributor.authorSeppä-Murto, Mia-
dc.date.accessioned2016-05-16T07:24:07Z
dc.date.available2016-05-16T07:24:07Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201605157892-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/109843
dc.description.abstractTyöhyvinvointi koetaan ajankohtaiseksi aiheeksi tämän päivän työelämässä. Työhyvinvointi on työn ja sen mielekkyyden, terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin muodostama kokonaisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä varhaiskasvatuksen työntekijät toivoisivat esimiehensä tekevän työhyvinvoinnin tukemiseksi ja ylläpitämiseksi sekä löytää keinoja työn mielekkyyden lisäämiseksi kasvatusympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa esimiehelle kuva työntekijöiden toiveista työhyvinvoinnin tukemiseksi ja työn mielekkyyden lisäämiseksi varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Opinnäytetyöhömme liittyvä tutkimus oli laadullinen, mutta siinä oli piirteitä määrällisestä tutkimuksesta. Tutkimus noudattaa teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jossa aineiston analyysin luokittelu perustuu aikaisempaan viitekehykseen. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselyn kautta Nokian varhaiskasvatuksessa. Vastausten mukaan esimiehen tärkeimmiksi tehtäviksi työhyvinvoinnin tukemisessa ja ylläpitämisessä kasvatusympäristössä nousivat puuttuminen epäkohtiin, työntekijöiden tasa-arvoinen kohtelu ja positiivisen ilmapiirin luominen. Työn mielekkyyttä lisääviä keinoja olivat työntekijöiden kuuntelu, luottamus esimiehen toimintaan, mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön, palaute työstä, positiivinen työilmapiiri, luotettava ja avoin vuorovaikutus sekä esimiehen tuki ja arvostus. Vastausten perusteella voidaan päätellä, että työntekijöiden mielestä työhyvinvointi muodostuu työntekijöiden tasa-arvoisesta kohtelusta positiivisen ilmapiirin omaavassa työyhteisössä, jossa esimies puuttuu epäkohtiin nopeasti. Työn mielekkyyttä lisää positiivisessa ilmapiirissä tehty työ, johon on itse voinut vaikuttaa ja jossa kuunnellaan ja luotetaan esimiehen toimintaan sekä saadaan häneltä tukea, arvostusta ja palautetta. Mahdollisena kehittämisehdotuksena olisivat viikoittaiset porinatuokiot työntekijöiden ja esimiehen kesken. Niissä jokainen työntekijä saisi istahtaa rauhassa ja jutella toisten kanssa työasioita ja tuoda erilaisia työtä koskevia positiivisia asioita sekä työn kehittämiskohteita keskusteluun.fi
dc.description.abstractIn today´s working life wellbeing at work is a current topic. Wellbeing at work is a totality combined from work and its meaningfulness, health, safety and welfare. The purpose of this thesis was to find out what employees of early childhood education expected from their superior in supporting and maintaining wellbeing at work and also to find means into adding meaningfulness to the work itself in the growth environment. The objective of this thesis was to provide the superior with an understanding of the employees´ expectations in order to support wellbeing at work and to enhance meaningfulness of the work within the work community of early childhood education. The study related to our thesis was qualitative but it had features from quantitative research. The study follows the theory-based content analysis in which the classification of the analysis of the material is based on previous frame of reference. The data were collected through an electronic survey in early childhood education in Nokia. According to the responses the most important functions for the superior in supporting and maintaining wellbeing at work in the growth environment turned out to be intervening in grievances, treating employees equally and creating a positive atmosphere. Means in adding meaningfulness to work were listening to employees, having trust in the superior´s actions, opportunities to influence one´s work, receiving feedback from one´s work, a positive work environment, a reliable and transparent interaction and having the support and respect of one´s superior. Based on the responses it can be concluded that according to the employees wellbeing at work consists of equal treatment of the employees within the working community in a positive work environment, in which the superior intervenes in grievances quickly. Meaningfulness of the work is increased when the work is conducted in a positive environment and where one can have influence the work and where the employee is heard, the superior’s actions are trusted, and where the employees receive support, respect and feedback from the superior. A possible development proposal would be weekly discussions between the employees and the superior. Every employee would have a chance to sit down in peace and discuss the issues at work with colleagues and also bring up positive things concerning work and developmental issues.en
dc.language.isofin-
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleEsimies työhyvinvoinnin tukena varhaiskasvatusympäristössä : Työntekijöiden toiveitafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/191-
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.ysatyöhyvinvointi
dc.subject.ysatyöyhteisöt
dc.subject.ysaesimiehet
dc.subject.ysavarhaiskasvatus
dc.subject.ysatyöviihtyvyys
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot