Sisältö ratkaisee : Sisältöstrategia tehostamaan Risteilykeskuksen toimintaa sosiaalisessa mediassa
Lahdensalo, Aino (2016)
Lahdensalo, Aino
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167944
Tiivistelmä
Sosiaalisessa mediassa markkinointi on muuttunut viime vuosien aikana. Kova kilpailu on pakottanut yritykset miettimään, miten moderni verkkoyleisö saadaan kiinnostumaan niiden verkkotoiminnasta. Sisältöön panostamisesta on tullut ajan nouseva trendi.
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona Travel Specialist Group Oy:lle. Opinnäytetyö suunnattiin yrityksen uudelle risteilymatkailubrändille Risteilykeskukselle, joka myy kansainvälisiä risteilymatkoja. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana.
Opinnäytetyön aiheena on sisällön merkitys markkinoinnissa ja sosiaalisen mediassa viestimisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Risteilykeskukselle sosiaalisen median toimintaa tehostava sisältöstrategia. Risteilykeskus kaipasi sisältöstrategiaa selkeyttämään markkinointiaan, sitouttamaan yleisöjä ja helpottamaan asiakkaiden kanssa tapahtuvaa kommunikaatiota. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintää.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi markkinointia sosiaalisessa mediassa ja sisältömarkkinoinnin nousua. Sisältömarkkinoinnin ideana on sitouttaa verkkoyleisöjä asiakaslähtöisellä sisällöllä. Hyvä sisältö tavoittaa, sitouttaa ja aktivoi. Sisältömarkkinointia verrataan usein siihen sekoitettuun inbound-markkinointiin. Tietoperustassa käsitellään sisältöstrategiaa hyvän verkkosisällön tukena, ja esitellään sisältöstrategiatyön vaiheet kahden eri sisältöstrategiamallin mukaan.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Raportin toiminnallisessa osassa vertaillaan Risteilykeskuksen kilpailijoita, tutkitaan yrityksen toimintaa sisäisesti, pohditaan sisältöstrategiatyössä tehtyjä valintoja, ja sisältöstrategiaan valittuja työkaluja. Sisältöstrategia toteutettiin kolmessa vaiheessa, jotka ovat opinnäytetyössä jaettu kartoitustyöhön, analysointiin ja strategisiin valintoihin sekä strategisten työkalujen valintaan. Menetelmä pohjautuu opinnäytetyön tietoperustan laatimisen pohjana käytettyyn lähdekirjallisuuteen.
Yrityksen johdon kanssa käytyjen keskustelujen ja kartoitustyöstä saatujen tulosten perusteella Risteilykeskukselle laadittiin sisältöstrategia, joka on opinnäytetyön tuloksena syntynyt produkti. Sisältöstrategia muodostuu muun muassa verkkotoiminnan ydintavoitteista, kohderyhmien, ydinosaamisen, positiivisten kilpailutekijöiden, puhetavan ja resurssien määrittelystä, sisältöteemoista sekä julkaisuaikataulusta. Risteilykeskus aikoo käyttää sisältöstrategiaa sisällöntuotantonsa tukena.
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona Travel Specialist Group Oy:lle. Opinnäytetyö suunnattiin yrityksen uudelle risteilymatkailubrändille Risteilykeskukselle, joka myy kansainvälisiä risteilymatkoja. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2016 aikana.
Opinnäytetyön aiheena on sisällön merkitys markkinoinnissa ja sosiaalisen mediassa viestimisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Risteilykeskukselle sosiaalisen median toimintaa tehostava sisältöstrategia. Risteilykeskus kaipasi sisältöstrategiaa selkeyttämään markkinointiaan, sitouttamaan yleisöjä ja helpottamaan asiakkaiden kanssa tapahtuvaa kommunikaatiota. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa viestintää.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi markkinointia sosiaalisessa mediassa ja sisältömarkkinoinnin nousua. Sisältömarkkinoinnin ideana on sitouttaa verkkoyleisöjä asiakaslähtöisellä sisällöllä. Hyvä sisältö tavoittaa, sitouttaa ja aktivoi. Sisältömarkkinointia verrataan usein siihen sekoitettuun inbound-markkinointiin. Tietoperustassa käsitellään sisältöstrategiaa hyvän verkkosisällön tukena, ja esitellään sisältöstrategiatyön vaiheet kahden eri sisältöstrategiamallin mukaan.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Raportin toiminnallisessa osassa vertaillaan Risteilykeskuksen kilpailijoita, tutkitaan yrityksen toimintaa sisäisesti, pohditaan sisältöstrategiatyössä tehtyjä valintoja, ja sisältöstrategiaan valittuja työkaluja. Sisältöstrategia toteutettiin kolmessa vaiheessa, jotka ovat opinnäytetyössä jaettu kartoitustyöhön, analysointiin ja strategisiin valintoihin sekä strategisten työkalujen valintaan. Menetelmä pohjautuu opinnäytetyön tietoperustan laatimisen pohjana käytettyyn lähdekirjallisuuteen.
Yrityksen johdon kanssa käytyjen keskustelujen ja kartoitustyöstä saatujen tulosten perusteella Risteilykeskukselle laadittiin sisältöstrategia, joka on opinnäytetyön tuloksena syntynyt produkti. Sisältöstrategia muodostuu muun muassa verkkotoiminnan ydintavoitteista, kohderyhmien, ydinosaamisen, positiivisten kilpailutekijöiden, puhetavan ja resurssien määrittelystä, sisältöteemoista sekä julkaisuaikataulusta. Risteilykeskus aikoo käyttää sisältöstrategiaa sisällöntuotantonsa tukena.