Voice Extravaganza : Rytmimusiikin sovittaminen a cappella -lauluyhtyeille
Halme, Maija (2016)
Halme, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157908
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni lauluyhtyekonsertin valmisteluprosessia. Opinnäytetyöni keskeiseksi osaksi muodostui kappaleiden sovitustyö, sillä konsertti koostui omista sovituksistani. Konsertin kappaleet edustivat rytmimusiikkia. Konsertissa esiintyi viisi lauluyhtyettä ja esitettävä musiikki oli pääsääntöisesti säestyksetöntä. Lauloin itse kaikissa yhtyeissä ja toimin myös yhtyeiden harjoittajana. Tavoitteena oli toteuttaa viihdyttävä ja monipuolisesti lauluyhtyemusiikkia esittelevä konsertti sekä analysoida kappaleiden sovitusprosessia.
Oma taustani lauluyhtyeessä toimimisesta ja sovitustyöstä toimivat kimmokkeena lauluyhtyekonsertin toteuttamiseen. Konsertissa esitettävää ohjelmistoa valitessani otin huomioon myös aiemmin tekemäni säestyksettömät lauluyhtyesovitukset. Uusien sovitettavien kappaleiden valintaan vaikuttivat tyylilaji ja konsertissa esiintyvien yhtyeiden kokoonpanot. Halusin konsertissa esiintyvän niin tyylin kuin koon puolesta erilaisia lauluyhtyeitä. Osassa yhtyeistä oli sekä mies- että naislaulajia, osassa vain naisia.
Sovitusten analysoinnissa otin huomioon esitettävien kappaleiden tyylilajit, eri kokoonpanojen ominaisuudet ja ihmisäänen mahdollisuudet. Konsertin harjoitusperiodin aikana tein huomioita itsestäni harjoituttajana ja sovitusten haastavuudesta. Suunnittelin itse konsertin dramaturgian ja toteutin markkinoinnin. Hain myös luvat tekemieni sovitusten esittämiseen.
Kehityin opinnäytetyöprosessin aikana sovittajana, harjoituttajana ja konsertin järjestäjänä. Vaikka harjoitusperiodin aikataulu oli tiukka, oli harjoituksia riittävästi. Harjoitusten lukumäärän lisääminen olisi kuitenkin voinut edesauttaa esiintyjien varmuutta konserttitilanteessa ja yhtyeiden yhteissointia. Konsertti oli onnistunut ja korkeatasoinen kokonaisuus ja yleisömenestys.
Oma taustani lauluyhtyeessä toimimisesta ja sovitustyöstä toimivat kimmokkeena lauluyhtyekonsertin toteuttamiseen. Konsertissa esitettävää ohjelmistoa valitessani otin huomioon myös aiemmin tekemäni säestyksettömät lauluyhtyesovitukset. Uusien sovitettavien kappaleiden valintaan vaikuttivat tyylilaji ja konsertissa esiintyvien yhtyeiden kokoonpanot. Halusin konsertissa esiintyvän niin tyylin kuin koon puolesta erilaisia lauluyhtyeitä. Osassa yhtyeistä oli sekä mies- että naislaulajia, osassa vain naisia.
Sovitusten analysoinnissa otin huomioon esitettävien kappaleiden tyylilajit, eri kokoonpanojen ominaisuudet ja ihmisäänen mahdollisuudet. Konsertin harjoitusperiodin aikana tein huomioita itsestäni harjoituttajana ja sovitusten haastavuudesta. Suunnittelin itse konsertin dramaturgian ja toteutin markkinoinnin. Hain myös luvat tekemieni sovitusten esittämiseen.
Kehityin opinnäytetyöprosessin aikana sovittajana, harjoituttajana ja konsertin järjestäjänä. Vaikka harjoitusperiodin aikataulu oli tiukka, oli harjoituksia riittävästi. Harjoitusten lukumäärän lisääminen olisi kuitenkin voinut edesauttaa esiintyjien varmuutta konserttitilanteessa ja yhtyeiden yhteissointia. Konsertti oli onnistunut ja korkeatasoinen kokonaisuus ja yleisömenestys.