Kokousasiakkaiden tyytyväisyys Seinäjoen hotellien kokouspalveluihin
Rinta-Keturi, Piia (2016)
Rinta-Keturi, Piia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167952
Tiivistelmä
Nykyisessä kilpailutilanteessa asiakaskeskeinen palvelu on erityisen tärkeää, mutta myös kokouspalvelujen sisällöllä on merkitystä. Kokouspalvelut koostuvat monista eri tekijöistä, jotka ovat vuorovaikutuksessa toisiinsa, joten asiakkaita on osattava kuunnella. (Rautiainen & Siiskonen 2005, 9.) Asiakastyytyväisyyden pohjalta organisaatiot voivat muokata tuotteitaan tai toimia jatkossa niin, että palvelu on enemmän markkinoiden sekä asiakkaiden toiveiden mukaista (Kokkonen 2006).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kokousasiakkaiden tyytyväisyyttä Seinäjoen viiden eri hotellin kokouspalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hotellien menestyksen takaavat tekijät sekä se, mitä kehitettävää hotellien kokouspalveluissa vielä olisi. Tutkimus käsitteli kokouspalveluiden sisältöä ja niiden laatuun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus kohdistettiin pelkkiin kokouspalveluihin, sillä niiden laatua on tutkittu aikaisemmin melko vähän.
Tutkimusote oli määrällinen, tutkimuksesta lähetettiin puolistrukturoitu kyselylomake ja kaikilta kyselyyn osallistujilta kysyttiin sama asiasisältö, täsmälleen samalla tavalla. Tutkittava perusjoukko koostui Seinäjoella toimivista yrityksistä ja vastauksia saatiin yhteensä 52 yritykseltä. Vastausprosentti oli 10 %.
Tulosten mukaan kyselyyn vastanneet kokousasiakkaat ovat pääpiirteissään tyytyväisiä Seinäjoen hotellien kokouspalveluihin, mutta myös kehittämisen kohteita löytyy. Merkittävin kehittämiskohde kaikkien hotellien osalta oli markkinointi. Myös hinnoittelussa huomattiin joitain puutteita, mutta asiakkaan kohtaaminen eri tilanteissa koettiin hotellien vahvuutena.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että hinnoittelulla on merkittävä osuus kokouspalvelujen valintaan. Seinäjoen hotellien olisi hyvä soveltaa halvempia kokouspaketteja pienemmille ryhmille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kokousasiakkaiden tyytyväisyyttä Seinäjoen viiden eri hotellin kokouspalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hotellien menestyksen takaavat tekijät sekä se, mitä kehitettävää hotellien kokouspalveluissa vielä olisi. Tutkimus käsitteli kokouspalveluiden sisältöä ja niiden laatuun vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus kohdistettiin pelkkiin kokouspalveluihin, sillä niiden laatua on tutkittu aikaisemmin melko vähän.
Tutkimusote oli määrällinen, tutkimuksesta lähetettiin puolistrukturoitu kyselylomake ja kaikilta kyselyyn osallistujilta kysyttiin sama asiasisältö, täsmälleen samalla tavalla. Tutkittava perusjoukko koostui Seinäjoella toimivista yrityksistä ja vastauksia saatiin yhteensä 52 yritykseltä. Vastausprosentti oli 10 %.
Tulosten mukaan kyselyyn vastanneet kokousasiakkaat ovat pääpiirteissään tyytyväisiä Seinäjoen hotellien kokouspalveluihin, mutta myös kehittämisen kohteita löytyy. Merkittävin kehittämiskohde kaikkien hotellien osalta oli markkinointi. Myös hinnoittelussa huomattiin joitain puutteita, mutta asiakkaan kohtaaminen eri tilanteissa koettiin hotellien vahvuutena.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että hinnoittelulla on merkittävä osuus kokouspalvelujen valintaan. Seinäjoen hotellien olisi hyvä soveltaa halvempia kokouspaketteja pienemmille ryhmille.