Hei, me perehdytetään! : Palveluneuvojan perehdyttäminen työtehtäviin ilman aikaisempaa rahoitusalan kokemusta
El-Bash, Amin (2016)
El-Bash, Amin
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137799
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen aiheena oli uuden palveluneuvojan perehdyt-täminen työtehtäviin ilman aikaisempaa rahoitusalan työkokemusta Nooa Säästöpankissa. Aihetta tutkitaan työnantajan sekä työntekijän näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää perehdyttämisen nykytila ja onko perehdytys koettu toimivaksi. Tulosten perusteella rakennetaan perehdytyksen tukena tulevaisuudessa toimiva käsikirja Nooa Säästöpankille. Tutkimuksen kohteina ovat olleet konttorinjohtajat ja liiketoimintajohtaja sekä päivittäisasiointitiimi. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Konttorinjohtajille ja liiketoimintajohtajalle pidettiin teemahaastattelut, jotka koostuivat kahdeksasta haastattelusta. Päivittäisasiointitiimin jäsenille, eli palveluneuvojille lähetettiin Webropol-kyselylomake, johon vastasi 11 päivittäisasiointitiimin 13 työntekijästä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Nooa Säästöpankin työntekijöiden perehdyt-täminen palveluneuvojan tehtäviin koetaan toimivaksi, mutta kuitenkin palveluneuvojien ja päivittäisasiointitiimin uuden toimintamallin ollessa vielä hyvin uusi löytyy siitä myös kehittämisen kohteita. Yleisesti ottaen perehdytyksen seurantaa ja selkeyttä tulee kehittää, jotta perehdytyksestä saadaan täysi hyöty irti. Tutkimuksen pohjalta luotiin Nooa Säästöpankille perehdytyksen tukena toimiva ”Hei, me perehdytetään” -käsikirja. Käsikirjaa tullaan jakamaan valtakunnallisesti Säästöpankkiryhmään kuuluvien pankkien perehdyttämisen apuvälineeksi.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Nooa Säästöpankin työntekijöiden perehdyt-täminen palveluneuvojan tehtäviin koetaan toimivaksi, mutta kuitenkin palveluneuvojien ja päivittäisasiointitiimin uuden toimintamallin ollessa vielä hyvin uusi löytyy siitä myös kehittämisen kohteita. Yleisesti ottaen perehdytyksen seurantaa ja selkeyttä tulee kehittää, jotta perehdytyksestä saadaan täysi hyöty irti. Tutkimuksen pohjalta luotiin Nooa Säästöpankille perehdytyksen tukena toimiva ”Hei, me perehdytetään” -käsikirja. Käsikirjaa tullaan jakamaan valtakunnallisesti Säästöpankkiryhmään kuuluvien pankkien perehdyttämisen apuvälineeksi.